Lövåsa är Årets spjutspetsföretagare

För första gången på länge har ett mjölkföretag utsetts till Årets spjutspetsföretag 2023. Men det är inte främst den ekologiska mjölkproduktionen som prisas på Lövåsa utan det okonventionella ägarskiftet.

Ett spjutspetsföretag ska var lönsamt, innovativt och hållbart. Allt det stämmer in på företaget Lövåsa AB. En annan viktig anledning till att företaget utsetts till 2023 års vinnare är det ovanliga ägarskifte som pågår. Gårdens huvudägare Dag Arvidsson lämnar över ägande och drift till tidigare djurskötaren Emilia Astrenius.

– Vi arbetar efter en tioårsplan som ska vara helt genomförd 2029. Då räknar jag med att ge mig ut på golfbanan på allvar, säger Dag Arvidsson med ett leende.

– Mitt mål är att vi ska hänga med i samtiden och ha koll på marknaden. Att vi nu vinner spjutspetstävlingen visar väl att vi ligger rätt, säger Emilia Astrenius.

Ett av de viktigaste målen för ägarna är annars att både människor och djur ska trivas på gården. Om det är roligt på jobbet blir också slutresultatet riktigt bra.

Juryns motivering lyder:
Att attrahera ungdomar och hitta lösningar för ägarskiften är några av de verkliga ödesfrågorna för de gröna näringarna. Lövåsa gård AB har löst detta på ett okonventionellt sätt när ägaren Dag Arvidsson lämnade över en del av ägandet till dåvarande djurskötaren Emilia Astrenius.

Hållbarhet är ett genomgående tema för Lövåsa. Företagets lönsamhet ökar och man tar väl vara på sina resurser, som att göra biogas av flytgödseln. Social hållbarhet är också viktigt. Det ska vara roligt att arbeta, alla ska ha bra arbetstider och kunna ta ut semester.

Årets Spjutspetsföretag har delats ut sedan 2004 och är en tävling för lönsamma och innovativa företag inom de gröna näringarna. Företagen ska ha miljömässigt, ekonomiskt och socialt hållbara affärsplaner och ha gått med vinst de tre senaste åren. Tävlingen arrangeras av Land Lantbruk, Ludvig & Co, LRF Ungdomen samt Swedbank och sparbankerna. Prisutdelningen sker på Brunnby Lantbrukardagar den 5 juli.

För mer information, kontakta:

Emilia Astrenius, spjutspetsvinnare och delägare till Lövåsa gård, 070–378 92 22

Dag Arvidsson, spjutspetsvinnare och huvudägare till Lövåsa gård, 070–687 91 40

För kontakt med juryn: