Nyheter

Showroom förvärvar Society Icons tillgångar – tar unik position

LRF Medias varumärke Showroom förvärvar influencer-agenturen Society Icons konkursbo och tar därmed ett stort kliv mot en ny och unik position på influencermarknaden. "Med vår nya plattform kan vi tillhandahålla värdefulla verktyg så att influencers kan få ut mer av sitt innehåll i partnerskap med annonsörer", säger Maria Olsson, VD och grundare av Showroom.

Pressmeddelande 20230523

Showroom, ett liveshopping-företag lett av VD och grundaren Maria Olsson, finansierat av LRF Media, har meddelat sitt förvärv av tillgångarna från influencer-agenturen Society Icon, ett inflytelserikt nordiskt influencer marketing-företag känt för sin innovativa teknikplattform för kampanjer. Detta förvärv innefattar inte övertag av personal eller skulder, men representerar ett betydande steg i Showrooms strategiska transformation.

Showroom utvecklas nu till en teknikplattform utformad för att möjliggöra för kreatörer att optimera sina monetiseringsstrategier. Denna utveckling erbjuder e-handelsaktörer effektiva, skalbara metoder att nyttja influencers för att driva försäljning och trafik via sociala mediekanaler, även känt som Social Commerce. Liveshopping, en kärnkomponent i Showrooms erbjudande, kommer fortsatt att spela en viktig roll, men nu som ett av flera verktyg för influencers, särskilt inom mode-, skönhet- och heminredningsbranschen. Showroom siktar på att skapa ett symbiotiskt förhållande mellan influencers, annonsörer och följare som uppmuntrar till mer engagerande och lönsamma interaktioner.

Showrooms nya erbjudande kommer att erbjudas live efter sommaren och kommer att innefatta en rad olika möjligheter och nya kommersiella verktyg för influencers, kreatörer och e-handelsaktörer. Som en del av dennaövergång kommer Society Icons varumärke att upphöra att existera, och teknik och appar kommer att integreras under Showrooms varumärke.

De influencers som har Society Icon-appen nedladdad kommer att kunna ta del av information om vilka kampanjer som finns tillgängliga och lanseringar av nya funktioner då den inom kort kommer återaktiveras under Showrooms varumärke.

För annonsörer som är intresserade av att utveckla sin marknadsföring genom en större mängd influencers mot kan man redan idag kontakta oss för att få hjälp med att hitta effektiva, skalbara lösningar på detta.

“Vår nya plattform kommer att tillhandahålla värdefulla verktyg för influencers att få ut mer av sitt fantastiska innehåll i partnerskap med annonsörer, vilket i slutändan leder till ett mer fruktbart socialt e-handelsekosystem," säger Maria Olsson, VD på Showroom.

Showrooms strategiska omvandling understryker dess åtagande att stärka influencers och förbättra det sociala e-handelslandskapet. Företaget ser fram emot att välkomna influencers och e-handelsaktörer till sin plattform och har ambitionen att vara en ledande aktör inom social commerce i Norden.

Om Showroom
Showroom är en teknikplattform som erbjuder en marknadsplats med avancerade monetiseringsverktyg för influencers. Detta möjliggör för e-handlare och annonsörer att nyttja en mer effektiv och engagerande shoppingupplevelse i sociala medier.