Nyheter

30,9 miljoner i vinst för LRF Media

För femte året i rad levererar LRF Media ett starkt resultat – hela 30,9 miljoner kronor i vinst för 2020 och en omsättning på 301 miljoner kronor.

– Ett fantastiskt resultat, särskilt under ett år när det mesta har varit oförutsägbart. Att vi kan leverera ett plus på över 30 miljoner kronor visar på stabilitet och rätt strategi framåt, säger Ann Henriksson, VD, LRF Media.

När Ann Henriksson tog över VD-stolen på LRF Media 2015 såg hon snabbt till att det då förlusttyngda mediehuset fick full fokus på de tunga titlarna Land, Land Lantbruk och ATL, något som inom kort ledde till att LRF Media positionerade sig som det gröna näringslivets mediehus. Redan 2016 levererade mediehuset vinst, och så har det fortsatt – för 2020 hela 30,9 miljoner kronor.

– Det är ett superfint resultat, men det är klart att vi märkt av pandemins effekter, framförallt på annonssidan. April och maj var inte roliga, men det vände snabbt och vi har gått bättre än övriga marknaden när det gäller annons, säger Pontus Haraldsson, CFO, LRF Media.

Av alla LRF Medias varumärken har det gått extra bra för tidningen Land som under 2020 också tilldelades Sveriges Tidskrifters Stora Pris.

– Hatten av för Land, varumärket går som tåget just nu och de gör ett enormt arbete både på redaktion, annons och framförallt på prenumerationssidan, där Land sticker ut positivt och ökar, säger Pontus Haraldsson.

Under 2020 har Landlotten sålts och det digitala marknadsföringsbolaget Brath köpts. För dotterbolagen Ehandel, vars verksamhet till stor del bygger på event, och kommunikationsbyrån Brid, har pandemiåret varit tuffare.

– De statliga stöden har bidragit till att minska effekterna av pandemin, och vi ser också resultat av tidigare genomförda kostnadseffektiviseringar. Samtidigt ser vi fram mot fortsatt tillväxt inom alla våra dotterbolag och hoppas kunna presentera nya tjänster, produkter och förvärv under 2021, säger Pontus Haraldsson.

Ann Henriksson är inte bara nöjd med de 30,9 miljoner kronorna i vinst, utan gläds också åt alla medarbetares insatser under året.

– Våra mätningar visar att både kund- och medarbetarnöjdhet ökar, det känns väldigt bra efter det här speciella året, och det bidrar till en fortsatt hållbar affär framåt. Vi har helt enkelt gjort ett bra år i en tuff tid, och det ger oss bra förutsättningar fortsättningsvis, säger Ann Henriksson.