Nyheter

ATL inleder samarbete med Maskinkanalen som en del i större digital satsning

Sveriges ledande affärstidning för det gröna näringslivet, ATL – förbereder en större digital satsning och som ett led i det har ett samarbete med Maskinkanalen inletts.

Maskinkanalen www.maskinkanalen.se startades i januari 2020 av Joakim Barath, Jimmy Karlsson, båda med bakgrund från mediebranschen på gratistidningen Jordbruksaktuellt och Jonny Eklund med mångårig erfarenhet av maskinförsäljning och marknadsföring inom branschen. Maskinkanalen både producerar och publicerar innehåll med tyngdpunkt på videoformat och fokuserar på maskin, entreprenad, skogs- och lantbruk. På kort tid har Maskinkanalen lyckats få genomslag med sitt videoinnehåll med stor spridning i sociala medier.

- Vi tror att samarbetet med ATL och LRF Media ger Maskinkanalen möjlighet att växa snabbare och till något större än vad vi skulle klara på egen hand. Vi kommer att arbeta vidare under devisen ”låt ert företag spela huvudrollen” men gör det nu tillsammans med en stark partner, säger Joakim Barath.

ATL ingår i mediekoncernen LRF Media, det ledande mediehuset för det gröna näringslivet och landsbygden med varumärken som Land Lantbruk, Lantmannen, Land och AGFO. Annika R Hermanrud är Publisher på LRF Media och tycker att det är en väldigt bra timing att inleda samarbetet med Maskinkanalen.

- ATL har alltid haft en nära relation med sina läsare och vi på LRF Media har arbetat fokuserat med att få ännu djupare kundinsikter det senaste året. En sak som vi vill realisera är att kunna ge ännu mer digital nytta till de som verkligen utför det praktiska på gårdarna. Här ser vi en direkt nytta av samarbetet med Maskinkanalen och deras kompetens inom videoproduktion, säger Annika R Hermanrud.

Samarbetet med Maskinkanalen kommer inledningsvis att omfatta samarbete kring videoinnehåll, men det finns också en stor potential till samarbete kring marknadsföring, annonsaffär och affärsutveckling vilket bekräftas av Joakim på Maskinkanalen.

- Vi känner att det finns goda synergieffekter då segmenten lantbruk, entreprenad och skog inte bara samsas hos samma maskinhandlare, utan oftast inte är längre bort än en granne, kusin eller bror när man tittar på slutanvändarna av utrustningen, säger Joakim Barath.

Johan Svensson som är Affärsutvecklingschef på LRF Media ser möjligheter att få ännu mer kundinsikter inom områdena maskin och entreprenad.

- Vi har redan identifierat behov hos lantbrukarna där digitala tjänster kan möta upp och jag är övertygad om att vi med Maskinkanalens erfarenhet inom maskin och entreprenad hittar underlag för nya digitala tjänster, säger Johan Svensson.

Läs mer om Maskinkanalen på www.maskinkanalen.se och ATL på www.atl.nu och LRF Media på www.lrfmedia.se.

Johan Svensson
Affärschef