Nyheter

Qamyar Ghomi ny kommersiell chef på LRF Media

Qamyar Ghomi blir ny kommersiell chef på LRF Media och ansvarig för mediehusets innehållsintäkter. – Vi har medvetet sökt en kommersiell chef med erfarenhet från andra branscher och kompetenser inom digital marknadsföring, säger LRF Medias VD Ann Henriksson.

Qamyar Ghomi kommer närmast från egen konsultverksamhet, där han arbetat med startup- och tillväxtbolag, och har tidigare erfarenhet som marknadsföringschef för fintechbolaget Sambla och som marknadsdirektör för resejätten Etraveli, en av Europas största reseaktörer. Karriären inleddes på DHL och senare Postnord, där han bland annat ansvarade för försäljningen i digitala kanaler och utvecklingen av Postnords e-handel.

– Jag trivs i kommersiella hybridroller, och även om mediebranschen är ny för mig är utmaningen bekant, att gå från traditionell till digital affär. Jag triggas av tanken att få den digitala prenumerationsaffären att växa, säger Qamyar Ghomi.

Rätt att satsa på förvärv
LRF Medias strategi, att växa genom förvärv, samarbeten och nya tjänster, ledde hösten 2019 till att man i rask takt lanserade en ny e-handelsplats för Land Shopping och därefter den helt nya tjänsten Land Utbildning. Nyligen sålde man produkten Landlotten till Nordic Lottery, och strax innan årsskiftet presenterade mediehuset att man förvärvat Brath, en specialistbyrå inom SEO och SEM, sökordsoptimering och sökordsannonsering.

– Det känns helt rätt att kliva in i ett mediehus som kan och vågar förvärva den sortens byrå, säger Qamyar Ghomi. Jag har arbetat mycket med att utveckla digitala affärer i mina tidigare roller, och digital marknadsföring och kommunikation kommer att vara viktigt också när det gäller att få LRF Medias produkter att växa.

Vårda och växa
Som kommersiell chef blir Qamyar Ghomi ansvarig för teamen inom den kommersiella avdelningen och kundtjänstorganisationen, liksom för alla intäkter kopplade till LRF Medias starka varumärken Land, Land Lantbruk, ATL och Lantmannen.

– Mitt uppdrag är förstås att vårda de affärer vi har och se till att våra tjänster och produkter växer, men jag kommer också att fokusera på merförsäljning och på att få nya affärer att växa, säger Qamyar Ghomi.

Allra först väntar dock en inlärningsperiod, både när det gäller att lära känna alla medarbetarna, LRF Medias kundmålgrupper och mediebranschen som helhet.

– I den snabba omställning som branschen befinner sig i så känns det viktigt att tänka nytt också när det kommer till vår kommersiella avdelning. Mediebranschen kan vi ju redan, så jag ser fram emot att få ta del av Qamyars erfarenheter när det gäller digital marknadsföring och startupverksamhet – vi har ju flera tjänster som vill växla upp, som Land Utbildning och Land Shopping, säger VD Ann Henriksson.