Nyheter

Ny fördjupad inriktning för LRF Medias Land Lantbruk

LRF Medias varumärke Land Lantbruk byter från årsskiftet fokus från att vara en snabb nyhetstidning till att satsa ännu mer på fördjupad journalistik. Förändringen kommer även att påverka innehållet på landlantbruk.se.

Land Lantbruk kommer 2020 att fokusera ännu mer på fördjupad journalistik om jord- och skogsbruk.

–  Vi kommer att satsa på egen agendasättande journalistik som är motsatsen till snabba klick. Vi fortsätter att göra en journalistiskt fristående medlemstidning där våra kunniga specialreportrar djupdyker i ämnen och frågor som vi vet är viktiga för våra läsare, säger Anna Nilsson, chefredaktör för Land Lantbruk.

I tidningarna Land Lantbruk och Skogsbruk kommer den förändrade inriktningen främst att märkas i innehållet med större grepp på aktuella ämnen och frågor.

– Vi kommer att rikta våra resurser mot kvalitativt innehåll och skapa ännu mer konkret medlemsnytta, säger Anna Nilsson.

Den nya inriktningen kommer även att synas tydligt i Land Lantbruks digitala kanaler, där alla LRF-medlemmar sedan i höstas får ett digitalt utskick varje fredag med exklusiva artiklar, och där redaktionen tipsar om artiklar i tidningen. Det går även att läsa tidningen digitalt, samt lyssna på den genom en ny talfunktion. Varannan fredag kommer ett nytt avsnitt av Land Lantbruks podcast, Lantbrukspodden, som erbjuder ytterligare fördjupning i aktuella ämnen och frågor.

Land Lantbruks webbplats kommer att i fortsättningen fokusera på debatt- och opinionsmaterial.

– De gröna näringarnas roll i ett hållbart samhälle är aktuellare än någonsin. Då behövs Land Lantbruks röst i samhällsdebatten, säger Lena Johansson, politisk chefredaktör på Land Lantbruk och Skogsbruk.

– Vi kan bidra till en öppen och saklig debatt och ge ett bredare perspektiv än det som oftast ges i allmänmedia när det gäller de gröna näringarna, fortsätter Lena Johansson.

Anna Nilsson
Chefredaktör Land Lantbruk