Nyheter

Land Shopping lanseras på ny e-plattform

LRF Medias e-handelssatsning Land Shopping har ökat försäljningen med över 60 procent jämfört med förra året. Nu växlar man upp och lanserar en ny plattform för den unika marknadsplatsen.

– Vi ökar användarupplevelsen, med bättre sökbarhet och presentation av varorna, säger Mikael Bergh, chef för LRF Medias kommersiella avdelning.

Unik marknadsplats

Land Shopping är en unik marknadsplats som erbjuder utvalda varor från Sveriges lokala företagare, hantverkare, konstnärer och slöjdare. Den nya versionen av Land Shopping har tagits fram tillsammans med ehandelsleverantören Askås och förutom en ökad användarupplevelse har hanteringen bakom kulisserna förenklats.

– Det blir enklare att presentera produkter eftersom vi kan kategorisera och automatisera vissa flöden, säger Joakim Carstensen, produktägare.

Handplockade produkter

Merparten av produkterna i Land Shopping är handplockade, och man arbetar hela tiden för att öka utbudet och på så sätt visa upp fler varor från entreprenörer över hela Sverige.

– Det lokala varorna är bästsäljare, till exempel gotländskt garn och tennarmband från Norrland. För oss på LRF Media är det här ett av många sätt att bidra till företagande i hela landet, säger Mikael Bergh.

Lands varumärke bidrar till framgången

Land Shopping startade i juni 2017, och sedan dess har omsättningen ökat kraftigt varje år. En trygg och säker e-handelsplats med rätt utbud är förstås en del av hemligheten, men Lands starka varumärke är också en del av framgången.

– Varumärket Land når omkring 500 000 läsare i tryckta och digitala kanaler varje vecka och är förstås en jätteviktig kanal för att nå ut med vårt erbjudande. En annan är förstås ehandeln i sig själv, som ökar explosionsartat, säger Mikael Bergh.

Mikael Bergh
Chef konsumentintäkter och analys