Nyheter

LRF Medias varumärken ökar starkt i digitala kanaler

LRF Medias varumärken ökar starkt i digitala kanaler, samtidigt som man behåller greppet i tryckt version. Det visar de senaste TS-upplagorna från Media Audit.

– Det här är ett riktigt styrkebesked, säger Mikael Bergh, chef för Kommersiella avdelningen på LRF Media. Framförallt är det positivt att Land Lantbruks upplaga är så otroligt stabil i en värld där så många tidskrifter tappar stort.

TS-mätningen visar ett minusresultat på -0,1 procent för Land Lantbruk, medan konsumentdelen av Land-familjen, tidningen Land, minskar med -1,9 procent.

– Land är en bred konsumenttidning och därmed utsatt för en helt annan konkurrens, så det här är ett bra resultat. Dessutom ökar Lands digitala prenumeranter med hela 26,8 procent, det är otroligt glädjande, säger Mikael Bergh.

Något sämre går det för ATL, Lantbrukets Affärstidning, vars pappersutgåva backar med -5,8 procent, medan också den digitala upplagan ökar rejält med 26,3 procent.

– Grunden är förstås att vi levererar ett starkt och bra innehåll, men för att lyckas hålla upplagesiffrorna och öka i digitala kanaler krävs ett lagarbete från hela verksamheten, säger Annika R Hermanrud, publisher LRF Media.

– Våra B2B-varumärken Land Lantbruk och ATL är väldigt relevanta för sina målgrupper i det gröna näringslivet, och står starka när andra B2B-titlar tappar också digitalt. Vår digitala satsning börjar ge resultat, och nu försöker vi förstås intensifiera det arbetet, säger Mikael Bergh.