Nyheter

LRF Medias Mikael Bergh finalist i Årets Intraprenör

Mikael Bergh, chef för Konsumentintäkter och Analysavdelning på LRF Media, har utsetts till finalist i tävlingen Årets Intraprenör som arrangeras av företaget Talentia.

Sanna SjöholmKommunikationsansvarig

Mikael Bergh, chef för mediehusets avdelningar Konsumentintäkter och Analys, är glad över att ha nominerats till Årets Intraprenör. 

–  Det är roligt att ha gått hela vägen till final, och så är jag förstås nöjd över att vårt nytänkande uppmärksammas.

De senaste åren har LRF Media positionerat sig som mediehuset för det gröna näringslivet, med ett tydligt mål att satsa på tjänster och nya affärer. I rask takt har man lanserat Landlotten, Land Shopping och nu senast Land Utbildning – och bakom nysatsningarna finns Mikael Bergh, vars hjärta klappar lite extra för Land Shopping.

– Det är en unik webshop, där lokala entreprenörer och hantverkare över hela landet kan sälja sina varor, vilket gynnar både våra och våra kunders affärer. Dessutom är e-handeln otroligt uppskattad av köparna, just för sitt lokala utbud.

Priset till Årets Intraprenör instiftades av Talentia 2009, med syfte att uppmärksamma företagens dolda idékläckare, intraprenörerna. Priset delas ut till personer som visat ”extraordinär förmåga att upptäcka och driva igenom nya idéer samt har organiserat och skapat resurser för att uppnå resultat utöver det vanliga”. Mikael Bergh är en av fem nominerade och den 23 maj koras den slutliga vinnaren.

Mikael Bergh, hur gör man för att hitta en ny affär? 

– Titta på din målgrupp och försök identifiera vad de har gemensamt, som ett intresse eller behov, och utveckla en idé runt det. Gör en omvärldsanalys och försök hitta framgångsrika satsningar och anpassa dem till din verksamhet och målgrupp. Ett annat tips är att börja i liten skala, kanske med en samarbetspartner, och testa av en idé utan höga investeringskostnader.

Ann Henriksson, vd för LRF Media, är glad över att Mikaels arbete uppmärksammas.

– Han har ett finger med i snart sagt allt nyskapande som tagits fram inom LRF Medias verksamhet de senaste åren, inte minst tjänsten ATL Premium. Han förtjänar att uppmärksammas både som inspiratör och affärsutvecklare, säger Ann Henriksson, vd, LRF Media.

Utöver Mikael Bergh, chef LRF Media Konsumentintäkter och Analys, är följande nominerade: Mikael Karlsson, Vice President Autonomous Solutions på Volvo Trucks, Sandra Malmberg, Group Category Manager Innovation på Semper, Niclas Sandin, CEO på BookBeat, samt Karina Tellinger, samordnare och senior strateg på SKL

Mikael Bergh
Chef kommersiella avdelningen, LRF Media