Nyheter

Succé för Lands köttskola

Vad är det egentligen för skillnad mellan svenskt och importerat kött, och vad är skillnaden mellan konventionellt och ekologiskt kött? LRF Medias varumärke Land gör succé med sin köttskola, där man lär konsumenterna mer om kött.

Lands köttskola är en artikelserie i fyra delar, och den första delen om nötkött blev snabbt en av de mest lästa och delade artiklarna på internet.

- Vi skriver om svensk mat och svenska gårdar hela tiden men vi ville vi hitta ett sätt där vi kunde berätta ännu mer om det svenska köttet. Det verkar som om vi lyckats, säger Joel Linderoth, chefredaktör på Land.

Nu väntar fortsättningen på köttskolan, med delar som tar upp andra köttslag; kyckling, fläsk och lamm. Ambitionen är att belysa svensk köttproduktion ur ett konsumentperspektiv och försöka få en nyanserad och ambitiös presentation som alla kan läsa - oavsett vad man tycker om kött.

Vill sprida kunskap

- Efter torkan i somras så blev det tydligt att många faktiskt inte vet så mycket om det svenska köttet - det vill vi försöka bidra till att ändra på, säger Joel Linderoth.

Artikelserien är skriven av Camilla Olsson och Anders Ingvarsson, medan Eva Källström har stått för redaktörskapet och Mia Bergendahl för layouten i print. Den första köttskolan består av fyra delar, men responsen har varit stor och fler delar kan komma.

Visa svenska tillverkares mångfald

- Vi skriver alltid om svensk mat och då inte bara om kött. Vi har en stor receptbank som växer för varje vecka och vi presenterar reportage från många av Sveriges producenter - vi vill visa den enorma mångfald och ambition som finns hos de svenska tillverkarna och hur man kan få en härligare matvecka. Köttskolan är bara ett av många mat-inslag i Land.

Land finns som tidning sedan 1971 och kommer ut varje vecka. Land har också den stora och engagerande sajten land.se och över 110 000 följare på Facebook. 

Joel Linderoth
Chefredaktör Land