Nyheter

Land Shoppings julhandel slog rekord i både kronor och antal produkter!

Alltsedan LRF Medias e-handel Land Shopping smög igång sommaren 2017, så har den nya digitala marknadsplatsen slagit rekord efter rekord. Julhandeln 2018 var inget undantag.

E-handel med produkter anpassade för landsbygdsliv
Det är visionen att ”hela landet ska leva” som inspirerar utbudet på Land Shopping. Många av produkterna är utvalda för att passa livet på landsbygden, som till exempel elcyklar och produkter som är tillverkade av lokala hantverkare runt om i landet. Konceptet har gått hem i stugorna, det visar den stadigt ökande försäljningen.

– Försäljningen fick väldig fart under sommaren 2018, som normalt är en ganska tuff tid för e-handeln, men då slog vi rekord på rekord, och under augusti nådde vi ”all time high”. Det gav oss stora förhoppningar inför julen, säger Mikael Bergh chef för avdelningen Konsumentintäkter och Analys LRF Media.

35 % ökad försäljning 42 % fler produkter
Och förhoppningarna slog in. Försäljningen ökade med drygt 35 % under julen, jämfört med förra året – och inte bara det. Det såldes även rekordmånga produkter, totalt 2 200 produkter, det vill säga ca 40 % bättre än någon månad hittills i Land Shoppings historia.

Starkt varumärke driver försäljningen
Vad är det då som driver försäljningen? Det är framförallt Lands starka och förtroendeskapande varumärke och att man säljer saker som målgruppen gillar, säger Mikael Bergh.

– Vi har framförallt använt varumärket Land och inkluderat shopping-sidor och reportage om lokala hantverkare i tidningen och på sajten land.se, säger Mikael Bergh.

Dessutom så skickar Land Shopping ut nyhetsbrev varje vecka som når cirka 35 000 prenumeranter.

Bra start på 2019
Mikael Bergh konstaterar också att Land Shopping har fått en bra start på nya året, då försäljningen hittills ligger drygt 60 % bättre än motsvarande period förra året.

Nyfiken på Land Shopping? Kolla in utbudet här.