Nyheter

Digital handelsbörs ska revolutionera spannmålshandeln

– Vi ska revolutionera spannmålshandeln och bygga Nordens motsvarighet till Farmers Business Network, lovar Niklas Ericson och Joel Glemne, båda delägare i Skira, som sedan i höstas ingår i LRF Medias varumärkesportfölj.

Sanna SjöholmChef Kommunikation

Joel Glemne och Niklas Ericson.

Det amerikanska affärsnätverket Farmers Business Network startades för fyra år sedan med syfte att förenkla marknaden för jordbruksprodukter. Med 6 000 anslutna lantbrukare är man i dag en maktfaktor på den amerikanska marknaden – och till sommaren ska den svenska motsvarigheten Skira Handel finnas på plats.

Alla tjänar på bättre affärer

– Via vår digitala marknadsplats kan både köpare och säljare göra bättre och enklare affärer. Skira Handel är en handelsbörs för spannmål, där alla aktörer inom lantbrukssektorn enkelt kan jämföra och förhandla priser och få kontroll på leveranserna, säger Joel Glemne.

Civilingenjörerna Niklas Ericson och Joel Glemne är båda uppvuxna nära gårdar och känner väl till lantbrukarnas utmaningar. De såg snabbt att de med sin tekniska kompetens skulle kunna ta fram nya tjänster – och så föddes Skira Priser, där anslutna lantbrukare bidrar med försäljningsdata och får anonymiserad köp- och säljstatistik tillbaka för att på så sätt få bättre underlag för sina affärer.

Lämnade Google och Microsoft för drömjobbet

När LRF Media i höstas klev in som delägare var valet att jobba med Skira på heltid solklart – trots att de då var anställda på vad som brukar ses som drömjobb när det gäller utveckling av nya tjänster.

– Jag sa hejdå till Google, där jag bland annat arbetat med deras molntjänster, och Niklas lämnade spännande utmaningar på Microsoft, säger Joel Glemne. Vi ser att många pratar om digitalisering, men det är lätt att digitalisera fel. Med vår tekniska kompetens ser vi möjligheterna, med dagens IT kan man verkligen effektivisera och automatisera flera delar i existerande processer och skapa en bättre affär för hela lantbruket.

Lantbruket ska leda den tekniska utvecklingen 

– Hittills har vi haft kontakt med 800 bönder, som alla säger att de vill ägna mer tid åt växtodling och djurhållning, och mindre tid åt förhandling och kontrakt – och samtidigt känna att de gör en bra affär. Det är precis det som en digital handelsbörs för spannmål kan erbjuda. Priserna blir aktuella och jämförbara, det blir enkelt att samordna försäljning och transporter, samtidigt som köpare kan se vilket utbud som finns tillgängligt, säger Niklas Ericson.

Alla köp- och säljtransaktioner kommer att hanteras mot en avgift, där avtal signeras med bank-ID.

– Skira Handel ska revolutionera spannmålshandeln för både lantbrukare, inköpare och distributörer. Vår vision är att lantbruket ska leda den tekniska utvecklingen – och vi ska ta förstaplatsen där, säger Niklas Ericson.