Nyheter

Jobb & Karriär – mötesplatsen för alla inom det gröna näringslivet

Nu lanserar LRF Media tjänsten Jobb & Karriär, med fokus på att hjälpa och berika arbetsgivare och arbetssökande inom grönt näringsliv.

Sanna SjöholmKommunikationsansvarig

– Det gröna näringslivet ropar efter arbetskraft, och med våra varumärken ATL och Land Lantbruk når vi den målgruppen bäst av alla, säger Kristina Tellander, Head of Sales på LRF Media.

Satsningen på Jobb & Karriär innebär nya digitala annonsformat, men framförallt att annonsörerna nu når både Land Lantbruk och ATLs läsare med samma annons.

– Tillsammans når ATL Jobb & Karriär, och Land Lantbruk Jobb & Karriär, 8 av 10 av alla som jobbar inom jord- och skogsbruk. Det är självklart att vi ska erbjuda det bästa forumet för de som vill annonsera eller söker jobb inom det gröna näringslivet, säger Kristina Tellander. Våra undersökningar visar att våra läsare uppskattar platsannonser, så det här är ett mervärde för alla.

På Jobb & Karriär satsar man också på redaktionellt innehåll kopplat till både arbetsgivare och arbetssökare.

– Det kan handla om hur man blir en attraktiv arbetsgivare eller om vilka jobb som har högst ingångslön. Vi tar ett helhetsgrepp och skapar den mötesplats för Jobb & Karriär inom grönt näringsliv som vi tycker har saknats hittills.

Lisa Rogert svarar för det redaktionella innehållet, medan Kerstin Licke Larsson och Peter Harich har anställts för att sköta hanteringen kring annonsförsäljningen. Dessutom har Camilla von Otter uppdraget att leverera kommersiellt innehåll för annonser på varumärkenas avdelning för Jobb & Karriär.

– Vi växer enormt mycket inom kommersiellt innehåll just nu, det slår alla rekord. Vi levererar allt från innehåll i print till rörligt och appar. Kommersiellt innehåll är ett område som vi medvetet satsar hårt på, då efterfrågan på marknaden som vi verkar inom har ökat markant, säger Kristina Tellander.

Land Lantbruk kartlägger: Så mycket svensk mat serverar din kommun till barn och äldre

Måltiderna i offentliga kök omsätter 30 miljarder årligen – men det är upp till varje kommun att bestämma hur mycket svensk mat som serveras. Land Lantbruk har undersökt 224 kommuner, där Skövde är i topp med 76,9 procent svenska råvaror. "Det är hyckleri att servera barn och gamla importerad lågprismat som inte producerats enligt de krav som finns på livsmedelsproducenter i den egna kommunen", säger Lena Johansson, politisk chefredaktör på Land Lantbruk.

Läs mer

Vem blir Årets spjutspetsföretag i det gröna näringslivet?

För nittonde gången arrangerar Land Lantbruk tillsammans med Ludvig & Co, LRF Ungdomen samt Swedbank och sparbankerna tävlingen Årets spjutspets för innovativa och nytänkande företag inom jord- och skogsbruket.

Läs mer

Land Lantbruk granskar: Så bevakar medierna jord- och skogsbruk

I en ny omfattande granskning har Land Lantbruk och Land Skogsbruk undersökt hur ämnesområdena lantbruk och skogsbruk bevakas i några av landets största medier. Ur det gröna näringslivets perspektiv är resultatet är nedslående.

Läs mer