Nyheter

Joel Linderoth ny publisher för Land-familjen

LRF Media organiserar om i den redaktionella ledningsgruppen och utser Joel Linderoth till ny publisher och ansvarig utgivare för Land, Land Lantbruk och Land Skogsbruk. – Det känns väldigt spännande att få ta ett grepp om hela Land-familjen, särskilt när det gäller gränssnittet mellan innehåll och intäkter, säger Joel Linderoth, i dag digital chefredaktör för Land.se.

Sanna SjöholmChef Kommunikation

Joel Linderoth rekryterades till LRF Media för ett år sedan för att jobba ihop Lands print- och digitala kanaler. Som publisher och ansvarig utgivare för de tre varumärkena är uppdraget framförallt att hitta nya affärer utifrån det starka redaktionella innehållet.

– Att få jobba med alla tre varumärkena känns fantastiskt spännande. Jag känner Land bäst men är väldigt nyfiken på vad vi kan göra med Land Lantbruk och Land Skogsbruk, där finns en väldig kompetens som det ska bli kul att lära känna mer.

Det senaste året har LRF Media och Land jobbat intensivt med att hitta rätt väg framåt och gjort förändringar internt som till viss del syns externt.

– Vi börjar se resultat nu, men det finns mer att göra. Vi ska fortsätta den digitala expansionen och vi ska jobba vidare med hur vi hittar rätt i sociala kanaler, den kakan bara växer. Och så ska vi skruva vidare på Land Shopping som vi lanserade i juni, vi har stora möjligheter där, säger Joel Linderoth.

– Vi befinner oss i en jätteintressant period i medieutvecklingen, tidigare pratade man om cykler på några år, nu pratar vi kvartal och påverkan kommer från flera håll. Vi har utan tvekan ett bra redaktionellt innehåll, men vi ska bli bättre på att paketera och marknadsföra det.

Att synas och höras mer har stort fokus hos LRF Media, som i samband med justeringarna i den redaktionella ledningen också lyfter fram Lena Johansson, Land Lantbruks tidigare chefredaktör, som politisk chefredaktör.

–  Land Lantbruk och Land Skogsbruk påverkar långt utanför de gröna näringarna och har stor potential att ta plats i samhällsdebatten. Vi ska sätta en spetsig strategi för att märkas mer där, säger Joel Linderoth och fortsätter:

–  Jag känner en enorm kärleksfullhet till hela Land-familjen. Jag är född i Skåne och uppvuxen i Kalmar, och min far kom från en liten bondgård med allt vad det innebär. Det känns fantastiskt att få vara med och skapa framtiden för Land-familjen.

Joel Linderoth
Chefredaktör Land

Land Lantbruks tävling Teknikutmaningen skapar framtidens lösningar

Nu öppnar Land Lantbruk upp Teknikutmaningen, tävlingen som hyllar innovationer inom de gröna näringarna. Tävlingen arrangeras för femte gången i rad, och nytt för i år är att man också välkomnar uppfinningar som gynnar skogsbruket.

Läs mer

ATL lanserar nyhetsbrev om hållbarhet

Klimat- och hållbarhetsfrågor är avgörande frågor för de gröna näringarna. Nu växlar LRF Medias varumärke ATL, Lantbrukets affärstidning, upp hållbarhetsbevakningen och startar nyhetsbrevet ATL Hållbarhet.

Läs mer

Rekordstort intresse för AGFO transformation

Anders Engström, innehållsansvarig på AGFO, över 500 har anmält sig – vad tror du att ...

Läs mer