Nyheter

LRF Media ökar aktiviteten kring förvärv – utser Investment Manager

LRF Media ökar takten kring nya samarbetspartners och förvärv och utser Pontus Haraldsson till Investment Manager. – Vi ska ha våra första affärer på plats i höst, säger Pontus Haraldsson.

Sanna SjöholmKommunikationsansvarig

Det var så sent som i början av juni som LRF Medias affärsutvecklingschef Johan Svensson berättade att mediehuset sneglade på startupscenen och sökte förvärv och samarbeten inom de gröna näringarna. Nu fokuserar mediehuset ytterligare på nya affärer och utser Pontus Haraldsson, tidigare chefscontroller, till en ny roll som Investment Manager.

– Vi bygger vidare på vår tillväxtstrategi genom att fokusera ännu mer på förvärv och samarbeten. Som Investment Manager kommer jag att arbeta tätt ihop med vår affärsutvecklingsavdelning när det gäller att identifiera, analysera och utvärdera kommande investeringar, säger Pontus Haraldsson.

Främst söker mediehuset nya möjligheter inom de gröna näringarna. LRF Media når i dag 1,2 miljoner läsare varje vecka i digitala och tryckta kanaler, och man har landets största varumärken – ATL, Land Lantbruk, Land Skogsbruk, Land och Lantmannen – inom lant-, jord- och skogsbruk.

– Vi har marknadsföringskanalerna, men också kontakterna och kunnandet, ägarna och finansieringsutrymmet. Och vi har stor erfarenhet av att driva projekt som utvecklar och förbättrar möjligheterna för det gröna näringslivet.

Ett sådant exempel är LRF Medias nya varumärke Agfo, en nyhetstjänst som ska sätta svensk agtech och foodtech på kartan.

– Det är en helt egenutvecklad idé som vi har drivit fram, så det är inte så att vi sitter stilla och bara blickar utåt. Men för att hålla det tempo vi vill ha i vår tillväxt behöver vi fler idéer, och då måste vi titta utanför vårt mediehus också.

– De gröna näringarna är jättespännande just nu, och vi kommer att satsa på de investeringar som vi verkligen tror kan göra skillnad för alla som lever och verkar på landsbygden, säger Pontus Haraldsson.

Pontus Haraldsson
CFO LRF Media

Land hyllar färgstarka kvinnor på Internationella kvinnodagen

I år fyller LRF Medias varumärke Land 50 år, något som kommer att firas hela 2021. I Lands senaste nummer hyllas alla inspirerande kvinnor som gjort starkt avtryck i både Lands och landsbygdens historia.

Läs mer

Succé för Land Shoppings jubileumsprodukter

I år är det 50 år sedan LRF Medias varumärke Land kom ut med sitt allra första nummer – något som kommer att firas hela 2021. På handelsplatsen Land Shopping säljs en unik serie jubileumsprodukter – och det är succé direkt.

Läs mer

Premiär för Ehandels liveshopping plattform

– Liveshopping är en upplevelse och vår affärsidé är att erbjuda all shoppingupplevelse på ett ...

Läs mer