Nyheter

LRF Media ökar aktiviteten kring förvärv – utser Investment Manager

LRF Media ökar takten kring nya samarbetspartners och förvärv och utser Pontus Haraldsson till Investment Manager. – Vi ska ha våra första affärer på plats i höst, säger Pontus Haraldsson.

Sanna SjöholmKommunikationsansvarig

Det var så sent som i början av juni som LRF Medias affärsutvecklingschef Johan Svensson berättade att mediehuset sneglade på startupscenen och sökte förvärv och samarbeten inom de gröna näringarna. Nu fokuserar mediehuset ytterligare på nya affärer och utser Pontus Haraldsson, tidigare chefscontroller, till en ny roll som Investment Manager.

– Vi bygger vidare på vår tillväxtstrategi genom att fokusera ännu mer på förvärv och samarbeten. Som Investment Manager kommer jag att arbeta tätt ihop med vår affärsutvecklingsavdelning när det gäller att identifiera, analysera och utvärdera kommande investeringar, säger Pontus Haraldsson.

Främst söker mediehuset nya möjligheter inom de gröna näringarna. LRF Media når i dag 1,2 miljoner läsare varje vecka i digitala och tryckta kanaler, och man har landets största varumärken – ATL, Land Lantbruk, Land Skogsbruk, Land och Lantmannen – inom lant-, jord- och skogsbruk.

– Vi har marknadsföringskanalerna, men också kontakterna och kunnandet, ägarna och finansieringsutrymmet. Och vi har stor erfarenhet av att driva projekt som utvecklar och förbättrar möjligheterna för det gröna näringslivet.

Ett sådant exempel är LRF Medias nya varumärke Agfo, en nyhetstjänst som ska sätta svensk agtech och foodtech på kartan.

– Det är en helt egenutvecklad idé som vi har drivit fram, så det är inte så att vi sitter stilla och bara blickar utåt. Men för att hålla det tempo vi vill ha i vår tillväxt behöver vi fler idéer, och då måste vi titta utanför vårt mediehus också.

– De gröna näringarna är jättespännande just nu, och vi kommer att satsa på de investeringar som vi verkligen tror kan göra skillnad för alla som lever och verkar på landsbygden, säger Pontus Haraldsson.

Pontus Haraldsson
CFO LRF Media

Land mediapartner till Korvfestivalen

– Vi är sedan många år mediapartner till Ostfestivalen och när vi fick chansen att ...

Läs mer

Annika Lindecrantz blir ny chefredaktör för Land Lantbruk och Land Skogsbruk

Strax efter årsskiftet klev Annika Lindecrantz in som tf chefredaktör för LRF Medias titlar Land Lantbruk och Land Skogsbruk – nu är det klart att hon från och med 1 mars tillträder som ordinarie chefredaktör.

Läs mer

Land Lantbruk kartlägger: Så mycket svensk mat serverar din kommun till barn och äldre

Måltiderna i offentliga kök omsätter 30 miljarder årligen – men det är upp till varje kommun att bestämma hur mycket svensk mat som serveras. Land Lantbruk har undersökt 224 kommuner, där Skövde är i topp med 76,9 procent svenska råvaror. "Det är hyckleri att servera barn och gamla importerad lågprismat som inte producerats enligt de krav som finns på livsmedelsproducenter i den egna kommunen", säger Lena Johansson, politisk chefredaktör på Land Lantbruk.

Läs mer