Nyheter

LRF Media ökar aktiviteten kring förvärv – utser Investment Manager

LRF Media ökar takten kring nya samarbetspartners och förvärv och utser Pontus Haraldsson till Investment Manager. – Vi ska ha våra första affärer på plats i höst, säger Pontus Haraldsson.

Sanna SjöholmKommunikationsansvarig

Det var så sent som i början av juni som LRF Medias affärsutvecklingschef Johan Svensson berättade att mediehuset sneglade på startupscenen och sökte förvärv och samarbeten inom de gröna näringarna. Nu fokuserar mediehuset ytterligare på nya affärer och utser Pontus Haraldsson, tidigare chefscontroller, till en ny roll som Investment Manager.

– Vi bygger vidare på vår tillväxtstrategi genom att fokusera ännu mer på förvärv och samarbeten. Som Investment Manager kommer jag att arbeta tätt ihop med vår affärsutvecklingsavdelning när det gäller att identifiera, analysera och utvärdera kommande investeringar, säger Pontus Haraldsson.

Främst söker mediehuset nya möjligheter inom de gröna näringarna. LRF Media når i dag 1,2 miljoner läsare varje vecka i digitala och tryckta kanaler, och man har landets största varumärken – ATL, Land Lantbruk, Land Skogsbruk, Land och Lantmannen – inom lant-, jord- och skogsbruk.

– Vi har marknadsföringskanalerna, men också kontakterna och kunnandet, ägarna och finansieringsutrymmet. Och vi har stor erfarenhet av att driva projekt som utvecklar och förbättrar möjligheterna för det gröna näringslivet.

Ett sådant exempel är LRF Medias nya varumärke Agfo, en nyhetstjänst som ska sätta svensk agtech och foodtech på kartan.

– Det är en helt egenutvecklad idé som vi har drivit fram, så det är inte så att vi sitter stilla och bara blickar utåt. Men för att hålla det tempo vi vill ha i vår tillväxt behöver vi fler idéer, och då måste vi titta utanför vårt mediehus också.

– De gröna näringarna är jättespännande just nu, och vi kommer att satsa på de investeringar som vi verkligen tror kan göra skillnad för alla som lever och verkar på landsbygden, säger Pontus Haraldsson.

Pontus Haraldsson
CFO LRF Media

Amazon kommer till Ehandel arrangerade NXT i Stockholm 24/9

Den 31 juli kunde LRF Medias varumärke Ehandel avslöja att Amazon var redo för lansering i Sverige. Sedan dess har Amazon varit det givna ämnet både i branschen och i media. Den 24 september kommer Amazons högsta chef för expansionen i Europa till konferensen NXT – The Future of Commerce i Stockholm som arrangeras av Ehandel.

Läs mer

Stark line-up på NXT där LRF Medias varumärke Ehandel är arrangör

Temat för årets konferens är Customer behaviour. Ehandel har valt eventplattformen Hopin som ger många ...

Läs mer

LRF Media & Blomsterlandet i nytt samarbete - lanserar Odlingskalendern

I våras inledde LRF Media och Blomsterlandet ett samarbete som bland annat innebar framtagningen av den digitala tjänsten Odlingskalendern, en tjänst som lanseras idag. Med Odlingskalendern kan användare få trädgårds- och odlingstips baserat på var i Sverige de befinner sig och tid på året.

Läs mer