Nyheter

LRF Media ökar aktiviteten kring förvärv – utser Investment Manager

LRF Media ökar takten kring nya samarbetspartners och förvärv och utser Pontus Haraldsson till Investment Manager. – Vi ska ha våra första affärer på plats i höst, säger Pontus Haraldsson.

Sanna SjöholmKommunikationsansvarig

Det var så sent som i början av juni som LRF Medias affärsutvecklingschef Johan Svensson berättade att mediehuset sneglade på startupscenen och sökte förvärv och samarbeten inom de gröna näringarna. Nu fokuserar mediehuset ytterligare på nya affärer och utser Pontus Haraldsson, tidigare chefscontroller, till en ny roll som Investment Manager.

– Vi bygger vidare på vår tillväxtstrategi genom att fokusera ännu mer på förvärv och samarbeten. Som Investment Manager kommer jag att arbeta tätt ihop med vår affärsutvecklingsavdelning när det gäller att identifiera, analysera och utvärdera kommande investeringar, säger Pontus Haraldsson.

Främst söker mediehuset nya möjligheter inom de gröna näringarna. LRF Media når i dag 1,2 miljoner läsare varje vecka i digitala och tryckta kanaler, och man har landets största varumärken – ATL, Land Lantbruk, Land Skogsbruk, Land och Lantmannen – inom lant-, jord- och skogsbruk.

– Vi har marknadsföringskanalerna, men också kontakterna och kunnandet, ägarna och finansieringsutrymmet. Och vi har stor erfarenhet av att driva projekt som utvecklar och förbättrar möjligheterna för det gröna näringslivet.

Ett sådant exempel är LRF Medias nya varumärke Agfo, en nyhetstjänst som ska sätta svensk agtech och foodtech på kartan.

– Det är en helt egenutvecklad idé som vi har drivit fram, så det är inte så att vi sitter stilla och bara blickar utåt. Men för att hålla det tempo vi vill ha i vår tillväxt behöver vi fler idéer, och då måste vi titta utanför vårt mediehus också.

– De gröna näringarna är jättespännande just nu, och vi kommer att satsa på de investeringar som vi verkligen tror kan göra skillnad för alla som lever och verkar på landsbygden, säger Pontus Haraldsson.

Pontus Haraldsson
CFO LRF Media

Land Lantbruks politiska chefredaktör blir ny ordförande för IFAJ

- Det känns roligt, ansvarsfullt och utmanande att få leda IFAJ. Föreningen bildades 1956 så ...

Läs mer

LRF Media i samarbete med svensk startup som vill klimatkompensera e-handeln

LRF Media inleder ett samarbete med det svenska startupbolaget mildra som erbjuder en teknisk lösning för e-handlare för att beräkna och kompensera klimatpåverkan av en varukorg. Med hjälp av mildras teknologi kan konsumenter klimatkompensera sina köp direkt i check-outflödet.

Läs mer

LRF Medias VD i intervju med Media720 om planerna för hösten 2020

Att genomföra ett antal teknik- och tjänstesatsningar, att fortsätta utveckla de bolag som LRF Media ...

Läs mer