Nyheter

LRF Media lanserar varumärket Agfo

Mediehuset LRF Media fokuserar på agtech och foodtech, och lanserar varumärket Agfo. – Det här skapar rätt förutsättningar för tillväxt och lönsamhet för dagens och framtidens råvaruproducenter, säger Johan Svensson, affärsutvecklingschef på LRF Media.

Sanna SjöholmKommunikationsansvarig

Satsningen på Agfo är bara en i raden för LRF Media. Det gröna näringslivets mediehus har under våren i rask takt lanserat inloggad premiumjournalistik, satsningar på rörligt innehåll och nischade nyhetsbrev. I juni lanserades tre sajter med inloggat läge: landlantbruk.se, landskogbruk.se och land.se samt e-handelssatsningen Land Shopping, som lyfter fram landsbygdens hantverkare. Samtidigt berättade affärsutvecklingschef Johan Svensson att LRF Media orienterar sig på startupscenen och söker samarbetspartners och förvärv inom agtech och foodtech.

Nu tar LRF Media nästa steg och bygger Agfo, en nyhetstjänst som tar helhetsgrepp kring teknikskiftet som sker inom lantbruket – agtech – och kopplar ihop det med nya sätt att möta konsumenterna – foodtech.

– Agfo tror på ett livskraftigt, innovativt och hållbart lantbruk i Sverige, och vi ser hur hela branschen utvecklas med hjälp av ny teknik och kreativa idéer. Kombinationen lantbruk och teknikinnovationer har alltid varit spännande, och ett ämne som vi på LRF Media har stor erfarenhet av att bevaka. Nu utökar vi vårt fokus ytterligare i och med Agfo, säger Lovisa Madås, ansvarig för satsningen.

På Agfo kommer du kunna följa nyheter och analyser om agtech och foodtech, entreprenörer, startups och investeringar. Du kommer att få möta entusiaster och tidiga användare av ny teknik i Sverige och i omvärlden.

– Med Agfo vill vi inspirera hela näringskedjan: från råvaruproducenter till konsument, inklusive beslutsfattare och investerare, säger Lovisa Madås.
Agfo testas i ett ultra-agilt arbetssätt, där besökarna får ta del av plattformen medan den utvecklas. Lovisa Madås fortsätter:

– Vi tror på att utveckla produkter och tjänster i nära dialog med våra användare. Därför berättar vi om Agfo innan tjänsten är på plats. Det ger oss möjlighet att testa, lära och utveckla därifrån. Och på Agfo.se bjuder vi redan nu på ett första innehåll: Den svenska agtech-kartan! Vi har skapat en översikt över 61 innovativa svenska företag som vi tror har potential att förändra lantbruket. Besök Agfo.se redan idag för att ta del av agtech-kartan.

 

Lovisa Madås
Affärsutvecklare

Lands Öppen trädgård inspirerar i hela Sverige

Nu är evenemanget som inspirerar hela trädgårds-Sverige tillbaka, Lands Öppen trädgård samlar trädgårds-älskare över hela Sverige och mångfalden är större än någonsin.

Läs mer

Gyllfors och Alexandersson till LRF Medias styrelse

LRF Media utser medierådgivaren och analytikern Carl Gyllfors, tidigare VD och koncernchef för Aftonbladet och nuvarande rådgivare och senior vice president inom Schibstedt Sverige, samt Martin Alexandersson, affärsutvecklingschef på LRF och ansvarig för LRF Ventures, till nya styrelseledamöter.

Läs mer

Lönsam och hållbar grisproduktion är Årets spjutspetsföretag 2022

Önskan att knyta ihop kretsloppet och samtidigt få lönsamhet i grisproduktionen var starten på Halla gårds satsning på Hållbarhetsgrisen. Ett koncept som nu belönas med utmärkelsen Årets spjutspetsföretag 2022.

Läs mer

LRF Media i samarbete med LTU Business – studenter ska knäcka kanalfrågan

Nu testar LRF Media ett nytt sätt att affärsutveckla och låter studenter från Luleå tekniska universitet knäcka frågan alla mediehus vill ha svar på: Hur vill dagens unga konsumera nischad journalistik i framtiden?

Läs mer

Sista chansen att anmäla sig till Öppen trädgård 2022

Anmälningarna till årets upplaga av Lands stora trädgårdsfest, Öppen trädgård, trillar in. Och nu börjar det dra ihop sig om du och din trädgård ska vara med på årets kalas. Sista anmälningsdag är den 31 maj - klart du ska vara med!

Läs mer