Nyheter

LRF Media lanserar varumärket Agfo

Mediehuset LRF Media fokuserar på agtech och foodtech, och lanserar varumärket Agfo. – Det här skapar rätt förutsättningar för tillväxt och lönsamhet för dagens och framtidens råvaruproducenter, säger Johan Svensson, affärsutvecklingschef på LRF Media.

Sanna SjöholmKommunikationsansvarig

Satsningen på Agfo är bara en i raden för LRF Media. Det gröna näringslivets mediehus har under våren i rask takt lanserat inloggad premiumjournalistik, satsningar på rörligt innehåll och nischade nyhetsbrev. I juni lanserades tre sajter med inloggat läge: landlantbruk.se, landskogbruk.se och land.se samt e-handelssatsningen Land Shopping, som lyfter fram landsbygdens hantverkare. Samtidigt berättade affärsutvecklingschef Johan Svensson att LRF Media orienterar sig på startupscenen och söker samarbetspartners och förvärv inom agtech och foodtech.

Nu tar LRF Media nästa steg och bygger Agfo, en nyhetstjänst som tar helhetsgrepp kring teknikskiftet som sker inom lantbruket – agtech – och kopplar ihop det med nya sätt att möta konsumenterna – foodtech.

– Agfo tror på ett livskraftigt, innovativt och hållbart lantbruk i Sverige, och vi ser hur hela branschen utvecklas med hjälp av ny teknik och kreativa idéer. Kombinationen lantbruk och teknikinnovationer har alltid varit spännande, och ett ämne som vi på LRF Media har stor erfarenhet av att bevaka. Nu utökar vi vårt fokus ytterligare i och med Agfo, säger Lovisa Madås, ansvarig för satsningen.

På Agfo kommer du kunna följa nyheter och analyser om agtech och foodtech, entreprenörer, startups och investeringar. Du kommer att få möta entusiaster och tidiga användare av ny teknik i Sverige och i omvärlden.

– Med Agfo vill vi inspirera hela näringskedjan: från råvaruproducenter till konsument, inklusive beslutsfattare och investerare, säger Lovisa Madås.
Agfo testas i ett ultra-agilt arbetssätt, där besökarna får ta del av plattformen medan den utvecklas. Lovisa Madås fortsätter:

– Vi tror på att utveckla produkter och tjänster i nära dialog med våra användare. Därför berättar vi om Agfo innan tjänsten är på plats. Det ger oss möjlighet att testa, lära och utveckla därifrån. Och på Agfo.se bjuder vi redan nu på ett första innehåll: Den svenska agtech-kartan! Vi har skapat en översikt över 61 innovativa svenska företag som vi tror har potential att förändra lantbruket. Besök Agfo.se redan idag för att ta del av agtech-kartan.

 

Lovisa Madås
Affärsutvecklare

Philip von Heideken är Teknikutmaningens första vinnare

LRF Medias varumärke Land Lantbruk har under året drivit tävlingen Teknikutmaningen där unga har tävlat med sin bästa tekniska idé eller innovativa lösning. Philip von Heideken är den första vinnaren i tävlingen med sitt bidrag, det automatiska avlastarbordet.

Läs mer

LRF Media firar 30 år med distansparty och film!

Den 23 november 2020 fyllde LRF Media 30 år som bolag. Det blev ett 30-årsfirande ...

Läs mer

Pandemin påverkar inte företagens hållbarhetsarbete, säger Hållbarhetsrapporten från LRF Media

Företagens inställning till hållbarhet har inte påverkats under pandemin och intresset för hållbarhetsfrågor har till och med ökat. Enligt den nya upplagan av Hållbarhetsrapporten från LRF Media är det tydliga hållbarhetsmål och strategier som gjort att hållbarhetsfrågor behållit sin viktiga roll för företagen.

Läs mer

Ny app ska underlätta kommunikationen mellan lantbrukare och maskinleverantörer

Nu inleder LRF Media ett samarbete med startupföretaget Green Adviser som har utvecklat en mobil kundservicetjänst som skapar nytta för både lantbrukare och maskinleverantörer.

Läs mer

Ehandel startar mediehus för liveshopping

Nu lanserar LRF Medias varumärke Ehandel med nyhetskanalen Ehandel.se och flera tjänster som vänder sig till e-handlare, ett nytt mediehus som helt ska fokusera på liveshopping.

Läs mer