Nyheter

LRF Media lanserar varumärket Agfo

Mediehuset LRF Media fokuserar på agtech och foodtech, och lanserar varumärket Agfo. – Det här skapar rätt förutsättningar för tillväxt och lönsamhet för dagens och framtidens råvaruproducenter, säger Johan Svensson, affärsutvecklingschef på LRF Media.

Sanna SjöholmKommunikationsansvarig

Satsningen på Agfo är bara en i raden för LRF Media. Det gröna näringslivets mediehus har under våren i rask takt lanserat inloggad premiumjournalistik, satsningar på rörligt innehåll och nischade nyhetsbrev. I juni lanserades tre sajter med inloggat läge: landlantbruk.se, landskogbruk.se och land.se samt e-handelssatsningen Land Shopping, som lyfter fram landsbygdens hantverkare. Samtidigt berättade affärsutvecklingschef Johan Svensson att LRF Media orienterar sig på startupscenen och söker samarbetspartners och förvärv inom agtech och foodtech.

Nu tar LRF Media nästa steg och bygger Agfo, en nyhetstjänst som tar helhetsgrepp kring teknikskiftet som sker inom lantbruket – agtech – och kopplar ihop det med nya sätt att möta konsumenterna – foodtech.

– Agfo tror på ett livskraftigt, innovativt och hållbart lantbruk i Sverige, och vi ser hur hela branschen utvecklas med hjälp av ny teknik och kreativa idéer. Kombinationen lantbruk och teknikinnovationer har alltid varit spännande, och ett ämne som vi på LRF Media har stor erfarenhet av att bevaka. Nu utökar vi vårt fokus ytterligare i och med Agfo, säger Lovisa Madås, ansvarig för satsningen.

På Agfo kommer du kunna följa nyheter och analyser om agtech och foodtech, entreprenörer, startups och investeringar. Du kommer att få möta entusiaster och tidiga användare av ny teknik i Sverige och i omvärlden.

– Med Agfo vill vi inspirera hela näringskedjan: från råvaruproducenter till konsument, inklusive beslutsfattare och investerare, säger Lovisa Madås.
Agfo testas i ett ultra-agilt arbetssätt, där besökarna får ta del av plattformen medan den utvecklas. Lovisa Madås fortsätter:

– Vi tror på att utveckla produkter och tjänster i nära dialog med våra användare. Därför berättar vi om Agfo innan tjänsten är på plats. Det ger oss möjlighet att testa, lära och utveckla därifrån. Och på Agfo.se bjuder vi redan nu på ett första innehåll: Den svenska agtech-kartan! Vi har skapat en översikt över 61 innovativa svenska företag som vi tror har potential att förändra lantbruket. Besök Agfo.se redan idag för att ta del av agtech-kartan.

 

Lovisa Madås
Affärsutvecklare

Malin från Folkärna gjorde störst avtryck i Lantbrukssverige 2019

Kaninproducenten Malin Sundmark toppar Land Lantbruks 50-lista. Hon är en av de djurägare som trakasserats ...

Läs mer

LRF Media investerar i SEO-byrån Brath

Brath startades 2012 och är specialiserade på digital marknadsföring, både organiskt med SEO, sökmotoroptimering, och ...

Läs mer

Veckans läsningsraket! Granriset engagerar

Ämnet granris slår rakt in i Lands målgrupp så här runt jul. Bland de mest ...

Läs mer

Veckans lyssningstips! Allt om tallen i ATL:s trädpodd

I ATL:s trädpodd går vi igenom alla trädslag i Sverige, ett trädslag per avsnitt. Premiärprogrammet ...

Läs mer

Bondebåten - en nätverkssuccé för det gröna näringslivet

250 bönder, sponsorer och representanter från LRF Media träffades på årets Bondebåt med Viking Line ...

Läs mer