Nyheter

LRF Media lanserar varumärket Agfo

Mediehuset LRF Media fokuserar på agtech och foodtech, och lanserar varumärket Agfo. – Det här skapar rätt förutsättningar för tillväxt och lönsamhet för dagens och framtidens råvaruproducenter, säger Johan Svensson, affärsutvecklingschef på LRF Media.

Sanna SjöholmKommunikationsansvarig

Satsningen på Agfo är bara en i raden för LRF Media. Det gröna näringslivets mediehus har under våren i rask takt lanserat inloggad premiumjournalistik, satsningar på rörligt innehåll och nischade nyhetsbrev. I juni lanserades tre sajter med inloggat läge: landlantbruk.se, landskogbruk.se och land.se samt e-handelssatsningen Land Shopping, som lyfter fram landsbygdens hantverkare. Samtidigt berättade affärsutvecklingschef Johan Svensson att LRF Media orienterar sig på startupscenen och söker samarbetspartners och förvärv inom agtech och foodtech.

Nu tar LRF Media nästa steg och bygger Agfo, en nyhetstjänst som tar helhetsgrepp kring teknikskiftet som sker inom lantbruket – agtech – och kopplar ihop det med nya sätt att möta konsumenterna – foodtech.

– Agfo tror på ett livskraftigt, innovativt och hållbart lantbruk i Sverige, och vi ser hur hela branschen utvecklas med hjälp av ny teknik och kreativa idéer. Kombinationen lantbruk och teknikinnovationer har alltid varit spännande, och ett ämne som vi på LRF Media har stor erfarenhet av att bevaka. Nu utökar vi vårt fokus ytterligare i och med Agfo, säger Lovisa Madås, ansvarig för satsningen.

På Agfo kommer du kunna följa nyheter och analyser om agtech och foodtech, entreprenörer, startups och investeringar. Du kommer att få möta entusiaster och tidiga användare av ny teknik i Sverige och i omvärlden.

– Med Agfo vill vi inspirera hela näringskedjan: från råvaruproducenter till konsument, inklusive beslutsfattare och investerare, säger Lovisa Madås.
Agfo testas i ett ultra-agilt arbetssätt, där besökarna får ta del av plattformen medan den utvecklas. Lovisa Madås fortsätter:

– Vi tror på att utveckla produkter och tjänster i nära dialog med våra användare. Därför berättar vi om Agfo innan tjänsten är på plats. Det ger oss möjlighet att testa, lära och utveckla därifrån. Och på Agfo.se bjuder vi redan nu på ett första innehåll: Den svenska agtech-kartan! Vi har skapat en översikt över 61 innovativa svenska företag som vi tror har potential att förändra lantbruket. Besök Agfo.se redan idag för att ta del av agtech-kartan.

 

Lovisa Madås
Affärsutvecklare

Stort engagemang för ATL:s traktor-takeover på Instagram

Sedan Kenneth Fransson tog över ATL:s Instagram i augusti har både följarantalet och kanalens exponering ...

Läs mer

Amazon kommer till Ehandel arrangerade NXT i Stockholm 24/9

Den 31 juli kunde LRF Medias varumärke Ehandel avslöja att Amazon var redo för lansering i Sverige. Sedan dess har Amazon varit det givna ämnet både i branschen och i media. Den 24 september kommer Amazons högsta chef för expansionen i Europa till konferensen NXT – The Future of Commerce i Stockholm som arrangeras av Ehandel.

Läs mer

Stark line-up på NXT där LRF Medias varumärke Ehandel är arrangör

Temat för årets konferens är Customer behaviour. Ehandel har valt eventplattformen Hopin som ger många ...

Läs mer

LRF Media & Blomsterlandet i nytt samarbete - lanserar Odlingskalendern

I våras inledde LRF Media och Blomsterlandet ett samarbete som bland annat innebar framtagningen av den digitala tjänsten Odlingskalendern, en tjänst som lanseras idag. Med Odlingskalendern kan användare få trädgårds- och odlingstips baserat på var i Sverige de befinner sig och tid på året.

Läs mer

Fruktpressar bakom försäljningssuccé på Land Shopping

Rååpress produkter är utvalda med stor omsorg för att hålla länge, vara enkla att använda ...

Läs mer