Nyheter

LRF Media lanserar Land Shopping

E-handeln i Sverige ökade med 18 procent under det första kvartalet 2017. Nu hakar LRF Media på den expansiva e-handeln och lanserar Land Shopping under varumärket Land.

Sanna SjöholmKommunikationsansvarig

– Vi kommer att lyfta fram landsbygdens hantverkare, slöjdare och konstnärer och erbjuda deras varor i vår shop. Land Shopping, www.land.se/shopping, kommer att ha ett helt unikt utbud, säger Estelle Ejdeholm, Publisher för Land.

E-handeln fortsätter att öka i Sverige, det visar inte minst årets första kvartalsrapport av E-barometern, utförd av branschorganisationen Svensk Digital Handel. Handeln ökar med 18 procent och nivån har stabiliserats – två av tre svenskar handlar numera på nätet minst en gång per månad. Kvinnor handlar mer än män, och allra mest handlar boende på landsbygden.

– Var tredje konsument på landsbygden handlar online minst en gång per månad, och det är en målgrupp som Land har en mycket nära relation till. Land Shopping kommer att hamna mitt i prick när det gäller målgruppen, säger Mikael Bergh, försäljningschef för konsumentintäkter på LRF Media.

Land Shopping sker i samarbete med techbolaget Tipser. Förutom att vidga affären kring det starka varumärket Land, så vill man också erbjuda en trygg och säker e-handel till Lands målgrupp. Men det blir inte vilken e-handel som helst – ambitionen är att lyfta fram lokalt hantverk och unika produkter från hela landet.

– Land når 600 000 läsare varje vecka i tryckta och digitala kanaler, och vi har tagit positionen som varumärket som speglar hela landet, säger Estelle Ejdeholm, Publisher för Land. Vi står upp för landsbygdens frågor och vågar driva den debatt som sällan får utrymme i riksmedia. På samma sätt ska också Land Shopping erbjuda varor som inte finns att köpa överallt – vi mixar utbudet från välkända märken med lokala varor.

– Det finns många drivna konsthantverkare och slöjdare runt omkring i landet, eldsjälar och entreprenörer på landsbygden. Det känns fantastiskt att kunna erbjuda dem en marknadsplats där de får exponering och kan sälja sina verk, säger Estelle Ejdeholm. Land Shopping kommer också att vara en ny intressant arena för våra influencers, och jag är övertygad om att det här kommer att uppskattas av våra läsare och besökare.

Baris Berktan ny Creative Director på Brid Agency

LRF Media-ägda kommunikationsbyrån Brid värvar kreatören Baris Berktan i rollen som Creative Director. I den nya rollen kommer Baris främst att jobba med att utveckla byråns konceptuella och strategiska erbjudande.

Läs mer

Skira bakom Sveriges första spårbara öl

För första gången kan ett svenskt öl nu spåras genom hela tillverkningsprocessen, från sådd till färdig produkt. Skira, där LRF Media är delägare, är en av initiativtagarna till ölet Helt Spårat tillsammans med bland annat Foodchain by Blockchain och datajätten IBM. – Spårbarhet är nyckeln till att hållbara gårdar också blir lönsamma gårdar, säger Jacob Morén, COO på Skira.

Läs mer

LRF Medias VD Ann Henriksson ny vice ordförande i Sveriges Tidskrifter

– Jag är glad över förtroendet och jag hoppas att jag kan fortsätta göra nytta ...

Läs mer