Nyheter

LRF Media lanserar Land Shopping

E-handeln i Sverige ökade med 18 procent under det första kvartalet 2017. Nu hakar LRF Media på den expansiva e-handeln och lanserar Land Shopping under varumärket Land.

Sanna SjöholmKommunikationsansvarig

– Vi kommer att lyfta fram landsbygdens hantverkare, slöjdare och konstnärer och erbjuda deras varor i vår shop. Land Shopping, www.land.se/shopping, kommer att ha ett helt unikt utbud, säger Estelle Ejdeholm, Publisher för Land.

E-handeln fortsätter att öka i Sverige, det visar inte minst årets första kvartalsrapport av E-barometern, utförd av branschorganisationen Svensk Digital Handel. Handeln ökar med 18 procent och nivån har stabiliserats – två av tre svenskar handlar numera på nätet minst en gång per månad. Kvinnor handlar mer än män, och allra mest handlar boende på landsbygden.

– Var tredje konsument på landsbygden handlar online minst en gång per månad, och det är en målgrupp som Land har en mycket nära relation till. Land Shopping kommer att hamna mitt i prick när det gäller målgruppen, säger Mikael Bergh, försäljningschef för konsumentintäkter på LRF Media.

Land Shopping sker i samarbete med techbolaget Tipser. Förutom att vidga affären kring det starka varumärket Land, så vill man också erbjuda en trygg och säker e-handel till Lands målgrupp. Men det blir inte vilken e-handel som helst – ambitionen är att lyfta fram lokalt hantverk och unika produkter från hela landet.

– Land når 600 000 läsare varje vecka i tryckta och digitala kanaler, och vi har tagit positionen som varumärket som speglar hela landet, säger Estelle Ejdeholm, Publisher för Land. Vi står upp för landsbygdens frågor och vågar driva den debatt som sällan får utrymme i riksmedia. På samma sätt ska också Land Shopping erbjuda varor som inte finns att köpa överallt – vi mixar utbudet från välkända märken med lokala varor.

– Det finns många drivna konsthantverkare och slöjdare runt omkring i landet, eldsjälar och entreprenörer på landsbygden. Det känns fantastiskt att kunna erbjuda dem en marknadsplats där de får exponering och kan sälja sina verk, säger Estelle Ejdeholm. Land Shopping kommer också att vara en ny intressant arena för våra influencers, och jag är övertygad om att det här kommer att uppskattas av våra läsare och besökare.

Land Lantbruk kartlägger: Så mycket svensk mat serverar din kommun till barn och äldre

Måltiderna i offentliga kök omsätter 30 miljarder årligen – men det är upp till varje kommun att bestämma hur mycket svensk mat som serveras. Land Lantbruk har undersökt 224 kommuner, där Skövde är i topp med 76,9 procent svenska råvaror. "Det är hyckleri att servera barn och gamla importerad lågprismat som inte producerats enligt de krav som finns på livsmedelsproducenter i den egna kommunen", säger Lena Johansson, politisk chefredaktör på Land Lantbruk.

Läs mer

Vem blir Årets spjutspetsföretag i det gröna näringslivet?

För nittonde gången arrangerar Land Lantbruk tillsammans med Ludvig & Co, LRF Ungdomen samt Swedbank och sparbankerna tävlingen Årets spjutspets för innovativa och nytänkande företag inom jord- och skogsbruket.

Läs mer

Land Lantbruk granskar: Så bevakar medierna jord- och skogsbruk

I en ny omfattande granskning har Land Lantbruk och Land Skogsbruk undersökt hur ämnesområdena lantbruk och skogsbruk bevakas i några av landets största medier. Ur det gröna näringslivets perspektiv är resultatet är nedslående.

Läs mer