Nyheter

LRF Media ökar annonsintäkterna

LRF Medias resultat är klart bättre än motsvarande period i fjol och även bättre än vad som förutspåtts i prognoserna.

Sanna SjöholmKommunikationsansvarig

– En viktig faktor för resultatframgången är att våra säljare har tydliga varumärken att jobba mot vilken genererar starka och relevanta annonsörer, säger Ann Henriksson, vd LRF Media.

– Att vi har kunnat positionera oss som ett nischat förlag inom det gröna näringslivet gör att vi blir mer relevanta för annonsörer. Annonsörerna vill alltid veta exakt vilka de ska nå med sina annonser. Det gäller att hitta en bra matchning mellan varumärkena, annonsörerna samt målgruppen så att läsaren får en positiv annonsupplevelse som ger mervärde, säger Kristina Tellander, Head of Sales & Operation.

LRF Medias målgrupp är unik och köpstark. Varumärkena riktar sig både till företagare i det gröna näringslivet som t ex lantbruk och skogsföretagande och till konsumenter som är intresserade av bl a hem, trädgård, hälsa och friluftsliv. För företag som behöver nå sin unika målgrupp är det nya LRF Media svårslaget. Ett tydligt exempel på detta är företaget Gripen Wheels som har valt att nå lantbrukarna regelbundet. Gripen Wheels har valt att via affärstidningen ATL nå sin målgrupp.

– Varje fredag när tidningen kommer ut så vet jag att hela min målgrupp läser den. Det har gett oss en enorm genomslagskraft på marknaden. Det här genererar affärer samma dag som annonsen kommer ut, säger Tony Ljungh, Gripen Wheels.

– Den viktigaste orsaken till det goda resultatet är att vi nischat oss och att vi fått ner kostnaderna efter de omfattande förändringar som vi genomfört. En annan förklaring är att intäkterna, och då främst annonsintäkterna, överträffat budget och prognoser, avslutar Ann Henriksson, vd LRF Media.

Amazon kommer till Ehandel arrangerade NXT i Stockholm 24/9

Den 31 juli kunde LRF Medias varumärke Ehandel avslöja att Amazon var redo för lansering i Sverige. Sedan dess har Amazon varit det givna ämnet både i branschen och i media. Den 24 september kommer Amazons högsta chef för expansionen i Europa till konferensen NXT – The Future of Commerce i Stockholm som arrangeras av Ehandel.

Läs mer

Stark line-up på NXT där LRF Medias varumärke Ehandel är arrangör

Temat för årets konferens är Customer behaviour. Ehandel har valt eventplattformen Hopin som ger många ...

Läs mer

LRF Media & Blomsterlandet i nytt samarbete - lanserar Odlingskalendern

I våras inledde LRF Media och Blomsterlandet ett samarbete som bland annat innebar framtagningen av den digitala tjänsten Odlingskalendern, en tjänst som lanseras idag. Med Odlingskalendern kan användare få trädgårds- och odlingstips baserat på var i Sverige de befinner sig och tid på året.

Läs mer