Nyheter

LRF Media ökar annonsintäkterna

LRF Medias resultat är klart bättre än motsvarande period i fjol och även bättre än vad som förutspåtts i prognoserna.

Sanna SjöholmKommunikationsansvarig

– En viktig faktor för resultatframgången är att våra säljare har tydliga varumärken att jobba mot vilken genererar starka och relevanta annonsörer, säger Ann Henriksson, vd LRF Media.

– Att vi har kunnat positionera oss som ett nischat förlag inom det gröna näringslivet gör att vi blir mer relevanta för annonsörer. Annonsörerna vill alltid veta exakt vilka de ska nå med sina annonser. Det gäller att hitta en bra matchning mellan varumärkena, annonsörerna samt målgruppen så att läsaren får en positiv annonsupplevelse som ger mervärde, säger Kristina Tellander, Head of Sales & Operation.

LRF Medias målgrupp är unik och köpstark. Varumärkena riktar sig både till företagare i det gröna näringslivet som t ex lantbruk och skogsföretagande och till konsumenter som är intresserade av bl a hem, trädgård, hälsa och friluftsliv. För företag som behöver nå sin unika målgrupp är det nya LRF Media svårslaget. Ett tydligt exempel på detta är företaget Gripen Wheels som har valt att nå lantbrukarna regelbundet. Gripen Wheels har valt att via affärstidningen ATL nå sin målgrupp.

– Varje fredag när tidningen kommer ut så vet jag att hela min målgrupp läser den. Det har gett oss en enorm genomslagskraft på marknaden. Det här genererar affärer samma dag som annonsen kommer ut, säger Tony Ljungh, Gripen Wheels.

– Den viktigaste orsaken till det goda resultatet är att vi nischat oss och att vi fått ner kostnaderna efter de omfattande förändringar som vi genomfört. En annan förklaring är att intäkterna, och då främst annonsintäkterna, överträffat budget och prognoser, avslutar Ann Henriksson, vd LRF Media.

Land 50 år: De gifte sig med hjälp av Land – kärleken håller än

Kärleken har alltid varit stark i LRF Medias varumärke, tidningen Land, fråga bara Margareta och Lennart Johansson. För 50 år sedan vann de pris i Lands stora bröllopstävling och äktenskapet lever än. Nu firar de guldbröllop!

Läs mer

Otroligt driv bakom Årets Spjutspetsföretag 2021

Hårt arbete och ett otroligt driv gör EM Logging till Årets Spjutspetsföretag 2021. De senaste åren har företaget vuxit kraftigt, men på ett miljömässigt, ekonomiskt och socialt hållbart sätt.

Läs mer

Land 50 år - här kommer Landpodden!

LRF Medias varumärke Land startades 1971 och fyller i år 50 år. Nu lanserar jubilaren Landpodden – en förlängning av tidningen och ett sätt att förstärka varumärket Land ytterligare.

Läs mer