En av de vanligaste fällor marknadsförare kan gå i, är att anta att en publicerad annons räcker för att vinna en kund. Det krävs mer än så. Är det en sak vi vet, är det att konsumenter – både privatpersoner och företagare – utsätts för 10 000 budskap, reklam och annonser varje dag.
Marknadsföring är en vetenskap, där man som annonsör ställs inför flera olika val och möjligheter för hur man ska nå och aktivera sina målgrupper. Enligt rapporten Varumärkesbyggande i obalans från Sveriges annonsörer (endast tillgänglig för medlemmar) leds framgångsrika företag av styrelser som ser värdet i en sund balans mellan långsiktiga och kortsiktiga perspektiv. Alltså, att det är lika viktigt att fokusera på dagens och morgondagens affär.
En viktig del i framgången för annonsörer är därför hur många gånger de kan repetera samma budskap för sina tilltänkta kunder. Den empiriska forskningen är tydlig, enligt samma rapport; annonsering i print, tv, och utomhus aktiverar målgrupper på sätt som word-of-mouth och sociala medier inte gör. Detta är särskilt viktigt i branschmedia som har specifika och redan intresserade läsare i sina målgrupper.