Satsa på Native-annonser

Fler och fler marknadsförare investerar i native-annonser. Det är inte särskilt konstigt. Det finns många fördelar med native-annonser, säger Vejde Ericson, Key Account Manager på Adviser.

Innan vi börjar prata om varför native-annonser är ett bra verktyg, borde vi besvara en fråga. Vad är en native-annons? Ja, när man pratar om native-annonser avses en typ av marknadsföring där annonsen integreras naturligt i det omgivande innehållet, till exempel i en tidning eller på en webbplats.

Själva syftet med native-annonsering är att skapa annonser som ser ut och känns som en del av det organiska innehållet bredvid. Det här gör att annonserna blir mindre störande och mer engagerande för läsaren. 

En native kan se ut på olika sätt och ta olika former: som artiklar, video, appar eller inlägg i sociala medier. Det är ett effektivt sätt att nå ut till en målgrupp och öka engagemanget. Men en sak är viktig: Du måste vara transparent med att det är reklam för att inte bryta mot riktlinjer och lagar. 

Vejde Ericson, Key Account Manager på Adviser, gillar att natives går på djupet med vad en produkt, lösning eller tjänst erbjuder.

– Du har stora möjligheter att inspirera och utbilda dina målgrupper med native-annonser. Till exempel kan du istället för att göra en annons som säger “Köp vår nya, miljövänliga bil” erbjuda en annons som ger mer kunskap och inspiration – kanske till exempel en informativ text om hur mycket pengar en medelsvensk familj kan spara genom att investera i en elbil, säger Vejde Ericson. 

Om du måste välja: Föredrar du printbaserade eller digitala native-annonser?

– Det beror helt och hållet på vem avsändaren är – och var målgruppen finns. Men jag gillar det digitala formatet. Där går det att ändra på rubriker, länkar och pay-offs för att se vad som går bäst mot en viss publik. 

Varför tycker du att annonsörer hos LRF Media bör satsa på native?

LRF Medias annonsörer sitter på så otroligt mycket gemensam kunskap inom gröna näringar. Native-annonser är ett utmärkt verktyg för att sprida den här kunskapen. Oavsett om det sker genom text, bild eller film, säger Vejde och fortsätter: 

– Dessutom kan man bygga en nära relation till läsarna. Om du har tillräckligt på fötterna och är trygg i att dina produkter kommer att hjälpa läsaren, så är nativeformatet perfekt, avslutar Vejde.

Varför Native?

Naturlig anpassning till plattformen: Native-annonser är utformade för att smälta in med det omgivande innehållet på plattformen där de visas. De följer plattformens utseende, stil och ton, vilket gör dem mindre störande för användarna.

Högre användaruppmärksamhet och engagemang: Studier har visat att klickfrekvensen och engagemanget för native-annonser är högre än för traditionell bannerreklam, eftersom de känns mer relevanta och intressanta för användarna.

Bättre användarupplevelse och varumärkesimage: Genom att tillhandahålla värdefullt och relevant innehåll i form av native-annonser kan varumärken skapa en positiv upplevelse för användarna istället för att avbryta deras läsupplevelse.

Vill du veta mer om hur du kan satsa på Native Advertising?  Klicka här och skriv en rad till Vejde!