LRF Media och ATL vill utmana marknaden

Sommaren närmar sig, men ATL – Sveriges ledande affärstidning för alla med verksamhet kopplad till jordbruks- eller skogssektorn – tar inte semester.

– Tvärtom! Lagom till sommaren hoppas vi på att kunna lansera våra nya nyhetsbrev, säger ATL:s chefredaktör Lilian Almroth. Vi har jobbat med att modernisera och personifiera nyhetsbreven och det känns väldigt roligt att de snart är klara. Håll utkik efter senaste nytt i den kanalen också!

De nya nyhetsbreven ger redaktionen större möjlighet att nå ut med mer skräddarsytt och specificerat innehåll till sina prenumeranter och blir ytterligare ett sätt att inspirera och ge nya insikter.
– Men vi kommer ju att jobba på precis som vanligt i våra andra kanaler också, både med webben ATL.nu och papperstidningen, som precis som vanligt kommer lagom till helgen under hela sommaren.

Under sommaren finns det stora chanser att du träffar på ATL:s journalister, som både bevakar olika mässor, som Borgeby, och är ute i fält.

– Du känner igen ATL:s medarbetare på att de har profilkläder med ATL-loggan på, så kom gärna fram och prata med oss, det blir vi bara glada för! Och resultatet går att läsa och se varje vecka i ATL och varje dag på ATL.nu, säger Lilian Almroth.

Vill du hålla koll på landets mässor och events? Ta del av ATL:s mässkalender här!

 

LRF Media vill utmana marknaden

I tuffa tider vänder sig annonsörer till trygga partners och varumärken, som står emot när det blåser. Hela koncernen i LRF Media ser fram emot att ta täten. Björn Lorentzi, kommersiell chef på LRF Media, berättar mer.

Vad ser du för trender inom LRF Medias annonsaffärer i år?

– Det finns inte bara en gemensam trend. Vi har branscher som går väldigt bra och branscher som har det tuffare i konjunkturen. De företag som verkar i lite mer drabbade segment köper mindre i taget, med lite kortare framförhållning. Vi ser också att marknadschefer som varit med om tuffa tider tidigare vet att det är billigare att bygga varumärke när inte alla har råd på samma sätt. Och de snarare ökar sin annonsering.

– Våra medier är marknadsledande i sina respektive segment. Det är viktigt för oss att vara det. Vi investerar alltid löpande i både teknikutveckling för att våra läsare ska gilla oss likväl som i kvalitetsinnehåll.

Som ett resultat av det är upplagorna väldigt stabila och trafiken i de digitala kanalerna växer.

– Så våra läsare litar på oss och gillar oss. Det gör i sin tur att våra annonsörer får trygga värden för sina medieinvesteringar hos oss. Och kan visa att de är trygga leverantörer att handla av till sina kunder.

Enligt Björn har LRF Media lagt mycket tid på att utveckla nya format, både för printbaserade och digitala plattformar.

– Ja, vi håller på att lansera en hel del nya spännande format. Både i digitala kanaler och i print. För företag som ibland vill synas extra bra. Vi håller som bäst på att prata med alla våra kunder om dessa. Gensvaret är mycket positivt hittills. Har våra säljare inte pratat med dig som läser detta än, är det bara att ringa din kontakt så berättar vi mer.

Lilian Almroth, chefredaktör ATL, ser fram emot att träffa läsare i sommar.

Björn Lorentzi, kommersiell chef, LRF Media, under eventet Green Meet i Malmö tidigare i våras.