Hej, Helena La Corte, ny VD för LRF Media!

LRF Medias nya VD Helena La Corte delar med sig av sina spaningar om framtiden – och sina bästa tips för annonsörer i lågkonjunktur. Trevlig läsning!

Helena La Corte tillträdde rollen som VD för LRF Media den 26:e maj. Hon kommer närmast från Bonnier-familjen, där hon har varit VD för svenska Bonnier Publications, och har lång erfarenhet av den redaktionella och kommersiella medievärlden.

Vilka av dina erfarenheter tror du kommer att ha mest betydelse framåt?

– Min erfarenhet av att ha arbetat i en mediavärld där redaktionellt och kommersiellt fokus verkat sida vid sida, men med ett mycket nära samarbete däremellan – allt för att läsare och annonsör ska få ut maximalt av sin upplevelse och investering. Jag tror också min näsa för affärer och min CFO-bakgrund kommer att ha stor betydelse, säger hon.

Hela mediebranschen befinner sig i förändring. Inte minst printmarknaden har märkt av de tuffa ekonomiska tiderna. För Helena är det viktigt att LRF Media fortsätter hänga med i utvecklingen och utforskar de möjligheter som kommer med en förändrad marknad.

– Det är viktigt att möta läsaren där den befinner sig – och att fånga dennes uppmärksamhet. Jag tycker att rörligt innehåll fortfarande är högaktuellt, och det blir också allt viktigare att vara interaktiv med sina läsare. Där läsaren är – där ska annonsören vara, säger hon och fortsätter:

– Jag tror också att man behöver vara intresserad av och aktiv i utvecklingen av AI, till exempel hur annonsörer kan använda sig av verktygen för än mer personifierade budskap. Och sist men inte minst: Metaverse är ett Buzzword just nu. Där är jag fortfarande avvaktande, men även det bör man hålla ett öga på, säger Helena La Corte.

Helenas bästa tips till annonsörer i en lågkonjunktur:

1. Sluta inte synas

I en lågkonjunktur brukar en av de första sakerna man sparar in på vara just marknadsföring. Det är en farlig väg – annonsera hellre i mindre format än att avbryta kontinuiteten i annonseringen.

2. Annonsera nischat

Istället för att annonsera brett – annonsera nischat. Om man inte har mycket medel är det kanske inte rätt tillfälle att ta alltför mycket risker, utan gå på befintlig kunskap kring var målgruppen finns.

3. Arbeta proaktivt

Det är tufft just nu, men även en lågkonjunktur har ett slut och det gäller att rida ur stormen. CFO:n i mig uppmanar till att se över kostnadskostymen i god tid för att inte behöva agera i panik när siffrorna viker.