Det här behöver marknadsförare tänka på i lite tuffare tider
Konsumenterna blir mer prismedvetna och selektiva när de spenderar sina pengar. Kraven på effektivitet – att nå resultat ökar. Dock är det så att inflationen nu börjar minska och vi är i närheten av räntetoppen enligt de flesta bedömare. Det innebär att vi har kommit in i en ganska stabil fas trots allt. Där företag brukar börja våga satsa igen. Under 2023 har det varit tufft. Men med all sannolikhet kan vi börja blicka fram emot lite mer förutsägbara tider.
Här kommer våra fem bästa tips för att navigera rätt nu
1. Minska storleken, inte frekvensen. I lite tuffare tider är det inte alla som vågar eller kan marknadsföra sig. Det innebär att det är mycket billigare att försvara eller ta nya marknadsandelar. De som kan marknadsföra sig ofta får en god avkastning. Har du inte råd med marknadsföring på samma sätt så minska storleken på annonserna hellre än frekvensen.
2. Fokusera på värdet! Kunderna behöver effektivisera i tuffare tider. Fokusera på värdet av dina produkter och tjänster. Effektivisering har de flesta alltid råd till.
3. Ta marknadsandelar nu: När konjunkturen vänder, och det kommer den göra, blir en lite större marknadsandel väldigt lönsam. Speciellt eftersom kunderna då har stora uppdämda behov efter en tid av att slita på befintlig utrustning.
4. Längre bokningsserier är bra! Längre bokningsserier är både billigare och effektivare. Du spar både tid och pengar, vilket är viktigt i dessa tider.
5. Relevans och trovärdighet är viktigt! Var relevant och trovärdig. Det är extra viktigt när kunden har lite mer ont om pengar.