Åtta trender inom digital marknadsföring 2023
- Scrollytelling blir viktigare
Scrollytelling tar historieberättande till nästa nivå. Istället för en traditionell ”om oss”-text, skapas engagerande berättelser som anpassar sig till användarens scrollande genom webbsidan. Det skapar en sömlös upplevelse, som betonas med grafik och layout, vilket ökar besökarens engagemang och minskar bounce-rate.
- AI och framtidens sök
Artificiell Intelligens (AI) har tagit marknaden med storm, och AI-modeller som ChatGPT kan interagera med användare på ett naturligt sätt. Faktum är, att användare vänder sig till AI:n för att på svar på frågor som de tidigare ställde till Google. Detta påverkar textgenerering och sökupplevelsen, och både Microsoft och Google introducerar AI-driven sökning. Det är för tidigt att säga hur, men AI kommer att påverka och förändra hur SEO (sökmotoroptimering) fungerar.
- Relevanta Länkar – kvalitet framför kvantitet
Google värderar nu kvalitet framför kvantitet när det kommer till länkar. Istället för att förlita sig på en omfattande länkstrategi, så fokusera på att skapa relevanta länkar som verkligen adderar värde till ditt innehåll. Högkvalitativt och relevant innehåll förblir kärnan i SEO.
- Performance Max och breda sökord
Google Ads utvecklas ständigt, och Performance Max är en ny kampanjuppsättning som möjliggör automatiska annonser för att nå alla målgrupper. Samtidigt uppmuntras annonsörer att använda breda sökord för att öka konverteringar. Detta kräver en djupare förståelse för plattformen och korrekt konfigurering. Vill du lära dig mer om Performance Max? Här är en pedagogisk film!
- Google Consent Mode – säker uppföljning
Integritet och dataskydd är högt prioriterat och Google Consent Mode gör det möjligt för användare att följa kampanjer även om de väljer att inte acceptera cookies. Detta är viktigt för att följa lagar och regler kring dataskydd.
- Social Search – Sök i Sociala Medier
Sök betyder inte längre automatiskt Google. Allt fler människor söker efter information i sociala medier som TikTok, YouTube och Instagram. Detta innebär att din närvaro och innehåll på sociala medier blir allt viktigare för att synas.
- Nischat Innehåll – stick ut i mängden
Med hård konkurrens i den digitala världen är nischat innehåll viktigt för att sticka ut. Det gör det lättare för algoritmer att matcha ditt innehåll med rätt målgrupp och maximera din synlighet. I den snabbt föränderliga världen av digital marknadsföring är det nödvändigt att vara medveten om dessa trender och anpassa din strategi därefter. Genom att omfamna dessa förändringar kan du säkerställa att din marknadsföring förblir effektiv och relevant under 2023 och bortom.