Nyheter

Succé för IMS 2023 – här är vinnarna i Influens Awards 2023

Årets stora event för influencers, Influencer marketing summit 2023, blev en succé. Bakom eventet står vårt varumärke Influens.se, som nu kan se tillbaka på ett slutsålt evenemang och summera över 14 000 röster i tävlingen Influens Awards. 

Över 500 sålda biljetter och 14 000 röster i Influens Awards – branscheventet IMS, Influencer marketing summit 2023 blev en succé. Eventet hölls på Berghs School  of Communication i Stockholm den 15 november, och som grand final delades priserna till vinnarna i Influens Awards. Bland 25 nominerade utsågs följande vinnare i de 5 kategorierna:

Årets branschförebild: Zeina Mourtada
Genom ”Årets branschförebild” ville Influencer marketing summit lyfta profiler som i sin roll som influencer bidragit med gott exempel vad gäller lagar och regler, samt drivit frågor i sina kanaler som hjälpt andra. De nominerade var ”Ullabritta”, Linda Hörnfeldt, Isa Östling, Lina Skandevall och Zeina Mourtada. Vinnare blev Zeina Mourtada, även känd som ”Zeinaskitchen” på Instagram. När matinfluencern fick mikrofonen hade hon svårt att hitta orden men på Instagram lade hon senare ut ett inlägg där hon tackade alla sina följare.
Årets kommersiella podcast: Linn Ek och Jenny Borg med Spöktimmen
Vinnarna av ”Årets kommersiella podcast” blev podcastduon Linn Ek och Jenny Borg och deras podcast Spöktimmen. Bland de nominerade fanns även podcasts som Flashback forever och Ångestpodden. Spöktimmen har sedan starten 2016 lockat till sig över 11 000 prenumeranter på Patreon och podcasten har över 70 miljoner lyssningar.
Årets hållbara initiativ: Upp och ner med Henrik Wahlström
Priset för ”Årets hållbara initiativ” tillägnas ett varumärke eller en influencer som med sitt arbete bidrar till ett mer miljövänligt arbetssätt eller som på något sätt främjar den psykiska hälsan i branschen. Vinnare blev Henrik Wahlström med initiativet ”Upp och ner”, där han bland annat öppet har pratat om livet som bipolär och deltagit i debatter gällande den psykiatriska vården i Sverige.
Det går åt rätt håll. Men vi har långt kvar fortfarande, vi har fortfarande väldigt mycket tystnadskultur och skam kring sådana här saker, psykiska sjukdomar och så. Men alla ni här kan hjälpa till att få bort den där skammen, genom hur vi möter människor som har det tufft och möter dem med respekt och acceptans och lyssnar ordentligt. Tack så mycket, sade Henrik Wahlström efter att ha tagit emot priset.
Årets content: Irma Lethosalo och Firstvets
Priset tilldelas ett varumärke eller en influencer som ”skapat ett banbrytande visuellt innehåll och tagit branschen med storm”. Nominerade var H&Ms kampanj med Maya Parnevik och Fantas samarbete med Elecktra, Fontana och Admira Thunderpussy, men det var den stigande influencerstjärnan Irma Lehtosalo som tillsammans med Firstvets kammade hem vinsten.
Årets byrå: Nine Agency
Sist ut att hyllas under eventet var de byråer som blivit nominerade i kategorin ”Årets byrå”, där influencer marketing-byrån Nine Agency vann.