Nyheter

24 miljoner kronor i resultat för LRF Media-koncernen

LRF Media-koncernen summerar ett starkt 2021 och levererar en vinst om 24 miljoner kronor och en omsättning på 312 miljoner kronor.

– Ett fantastiskt resultat, igen! Att vi för sjätte året i rad kan leverera vinst, och dessutom på hela 24 miljoner kronor, visar tydligt att vi har en stabil affär och en stark och hållbar strategi framåt, säger Ann Henriksson, VD, LRF Media.

Bakom det fina resultatet syns bland annat starka resultat från både annons- och prenumerationssidan.

– Vi har slagit vår egen tuffa budget och har ett väldigt bra utfall när det gäller annonsintäkterna. Framförallt är det våra starka varumärken Land Lantbruk och ATL som har imponerat på annonssidan, medan vår familjetidning Land har gått som tåget på prenumerationssidan, säger Jonas Wennersten, tf ekonomichef.

– Samtidigt så ser vi nya utmaningar med papperspriser som ökar med omkring 50 procent och höga distributionskostnader. Den strukturella förändringen i mediebranschen kräver också fortsatt transformation.

Vid sidan om innehållsvarumärkena ATL, Lantmannen, Land och Land Lantbruk så har också övriga bolag inom LRF Media-koncernen haft en stark utveckling under året. Det gäller inte minst dotterbolaget Ehandel, som satsat på tjänster och annonser och ökat sin tillväxt med 62 procent, och det digitala marknadsföringsbolaget Brath som ökat sin tillväxt med 29 procent. Samtidigt har Skira fått stort genomslag för sin spårbara handelsplattform för spannmål och Brid har etablerat sig som en aktör inom hållbarhet- och förändringskommunikation.

– Nu satsar vi för fullt för att nå en ökad tillväxt kopplat till e-handel. Vi investerade till exempel nyligen i företaget Easy Peasy som gör det möjligt för e-handlare att sälja produktförsäkringar till sina kunder. Samtidigt lanserade vi Ehandel Growth för att tydliggöra vår avsikt att investera i fler företag som skapar värde för e-handlare, säger Ann Henriksson.

Ann Henriksson gläds inte bara åt det fina resultatet utan också åt alla medarbetares insatser.

–  De senaste åren har varit turbulenta och turbulensen ser dessvärre ut att fortsätta – jag känner mig extra stolt och glad över att vi har fortsatt höga siffror när vi mäter både kund- och medarbetarnöjdhet inom LRF Media-koncernen, säger Ann Henriksson.

För mer information, kontakta:
Ann Henriksson, VD, LRF Media, ann.henriksson@lrfmedia.se
Jonas Wennersten, tf ekonomichef, LRF Media, jonas.wennersten@lrfmedia.se eller telefon 070 592 38 03