Nyheter

LRF Media i samarbete med studenter för att hjälpa Sveriges lantbrukare att hitta arbetskraft

När arbetslösheten ökar dramatiskt i Sverige har coronasmittan paradoxalt skapat den motsatta effekten hos Sveriges bönder och det kan få katastrofala effekter för livsmedelsförsörjningen.

Arbetskraften rör sig inte längre fritt över landsgränserna och det blottar Sveriges stora behov av arbetsinvandringen nu när landets bönder snart är i skördetid. Problematiken har de senaste veckorna fått stort utrymme i media och några som inte bara uppmärksammat detta utan även agerat är studenterna Marcus Petersson och Atakan Ari som går Masterprogrammet i Entreprenörskap och Innovation vid Lund Universitet.

För en vecka sedan lanserade de tillsammans med systemutvecklaren Johan Broddfelt gratistjänsten www.skordetid.se som ska hjälpa lantbrukare att hitta arbetskraft samtidigt som de som söker arbete kan anmäla sig.

- Vi har redan fått över 650 arbetssökande och det tillkommer fler hela tiden. Vi vill erbjuda den här gratistjänsten så länge behovet finns, allt för att kunna hjälpa så många människor som möjligt, säger Marcus Petersson.

LRF Media med varumärken som ATL, Land Lantbruk, Lantmannen och Land är det ledande mediehuset för det gröna näringslivet och landsbygden.

- När vi hörde talas om det här initiativet kändes det helt rätt att hjälpa till. Vi når ut till över en miljon personer varje vecka och jag är säker på att vi kan bidra både till att göra tjänsten mer känd för Sveriges lantbrukare och att få fler arbetssökande att anmäla sig, säger Katja Samoilina affärsutvecklare på LRF Media.

LRF Media erbjuder sedan en tid tillbaka utvalda entreprenörer i tidig fas, hjälp med marknadsföring via programmet LRF Media Boost och har nu ingått ett samarbete med skordetid.se. Samarbetet innebär att LRF Media ger skordetid.se annonsutrymme under de närmaste veckorna utan kostnad.

– Med LRF Media Boost satsar vi medieutrymme mot att få ta del av uppsidan hos de entreprenörsföretag vi samarbetar med. I det här fallet kommer vi att skänka medieutrymme utan förbehåll. Det är vårt sätt att bidra till lantbrukarnas situation, säger Johan Svensson affärsutvecklingschef på LRF Media.

Marcus uppskattar samarbetet med LRF Media som han tror blir väldigt viktigt för att nå ut bredare.

- Med hjälp av LRF Medias kanaler ut till det gröna näringslivet hoppas vi kunna göra skillnad för både lantbrukare och arbetssökande under den pågående krisen, säger Marcus Petersson.