Nyheter

Land och Från Sverige i unikt samarbete för att lyfta svenska råvaror

LRF Medias varumärke, tidningen Land, och ursprungsmärkningen Från Sverige, satsar tillsammans på en Sverige-resa där de uppmärksammar svenska råvaror och livsmedel och dess utmärkta möjligheter. Resan startar i Småland och på Öland och ger sig sedan ut i Sverige för att under ett år presentera alla landsdelars fantastiska utbud i butikerna och på restaurangerna.

Lyfta både bredden och lokala specialiteter
– I hela Sverige odlas och produceras det härliga råvaror, livsmedel och växter. Tillsammans med Land vill vi lyfta den svenska maten och drycken för att inspirera och öka kunskapen om såväl bredden som lokala specialiteter. Vi vill också lyfta det nytänkande som svenska bönder och livsmedelsföretagen arbetar med. Med fina svenska råvaror kan vi laga all världens mat, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB.

Från Sverige-märkningen gör det enkelt att hitta svenskproducerade varor i butiken. Kriterierna för märkningen gäller inte enbart råvarans ursprung och kontroll, utan omfattar även förädling, hantering och packning som ska ske i Sverige.

– Antalet ursprungsmärkta produkter ökar ständigt och närmar sig 10.000 produkter. I dagsläget är det 185 företag som använder märket. Ju fler varor som märks, desto större nytta och enklare är det för konsumenterna att välja svenskproducerat i butiken, säger Maria Forshufvud.

Öka lockelsen och sprida kunskap om lokala råvaror
För Land är samarbetet ytterligare ett tecken på att de kärnfrågor som Land alltid har arbetat är viktigt för många.

– Vi sätter alltid de lokala råvarorna i främsta rummet och precis som Från Sverige så jobbar vi med att öka lockelsen och kunskapen om det lokala och de lokala råvarorna. Sverige är ett fantastiskt matland och genom vårt samarbete bidrar vi till att göra det lite mer fantastiskt, säger Joel Linderoth, chefredaktör Land.

Samarbetet innefattar i en första omgång en artikelserie kallad Från Sverige-resan, där en artikel i månaden berättar om en särskild del av Sverige och följs upp i digitala kanaler. Varje månad innehåller fantastiska producenter och härlig fakta om den lokala maten från Sverige.

Läs den första delen i samarbetet här.

Joel Linderoth
Chefredaktör Land