Nyheter

Annonsnyheter - September 2019

Här är de viktigaste annonsnyheterna från LRF Media i september.

Tobias ÅgrenFörsäljningschef

Ännu bättre räckvidd med ATL TV

Tittarsiffrorna går uppåt för ATL TV. Under 2019 har antalet visningar per vecka mer än fördubblats och därmed ökat räckvidden ordentligt för annonsörerna.

ATL TV är idag den viktigaste kanalen för att nå ut till de gröna näringarna med rörligt innehåll. Nyhetsprogrammet sänds på måndagar och längre videoreportage läggs ut minst tre dagar i veckan på ATL.nu.

– Intresset för rörligt innehåll är stort hos ATL:s läsare och satsningen på TV-sändningar ligger helt rätt i tiden. Sedan början av året har vi i genomsnitt 12 600 visningar per vecka av våra inslag, säger Linda Palmqvist, produktansvarig ATL TV.

ATL TV gör inslag direkt från det praktiska jord- och skogsbruket. Gårdsreportage varvas med tekniknyheter och den senaste forskningen men även fördjupningar och snabba nyheter ute på fältet ingår i tablån. Som sponsor av ATL TV syns varumärkets logotyp i början av måndagsprogrammet samt i början av alla videoreportage som läggs ut under veckan.

– I sponsorskapet ingår även möjligheten att lägga upp sina egna filmer direkt under huvudfönstret på ATL TV:s sida på ATL.nu. Sammantaget erbjuder ATL TV goda möjligheter att öka sin varumärkeskännedom och samtidigt presentera produkter och tjänster på djupet genom egna filmer, säger Linda Palmqvist.

För mer information om ATL TV, kontakta Linda Palmqvist

 

Framtidens jordbruk i fokus på Bondebåten

Nätverkande och Framtidens jordbruk – i november är det dags för Bondebåten igen. Sponsorerna har fyllts på snabbt men än finns det lediga utställarplatser ombord.

Bondebåten är LRF Medias satsning på en ny mötesplats för Sveriges bönder. Första konferensen arrangerades i januari 2018 och blev en riktig succé.

– När vi sjösatte Bondebåten 2018 ville vi samla bönder från hela Sverige. Det lyckades vi med. Vi insåg att det fanns en stark efterfrågan på ett återkommande arrangemang där bönder får möjlighet att prata med andra bönder och träffa företrädare från branschen, säger Annika R Hermanrud, publisher på LRF Media.

Den 28 november lägger årets Bondebåt ut från Stadsgårdskajen för en 24-timmarskryssning på Östersjön. Temat för hela konferensen blir Framtidens jordbruk och programmet är fyllt med intressanta föreläsningar och panelsamtal. Bland annat kommer ATL:s Fredrik Stork att föreläsa om vilket bränsle lantbruket ska drivas på i framtiden, och forskaren Fredrik Fogelberg från RISE kommer att prata om hur morgondagens proteingrödor ska odlas.

På Bondebåten kommer även medverkande företag att ha möjlighet att träffa, lyssna och prata med sina kunder.

– Hela tanken bakom Bondebåten är att ge branschen en ny mötesplats för att träffas och diskutera dagsaktuella produkter, tjänster och frågor. Det märktes fort att det finns en stark efterfrågan av just det men vi har fortfarande några utställarplatser lediga ombord, säger Tobias Ågren, försäljningschef LRF Media.

För mer information om Bondebåten, kontakta Tobias Ågren

 

Succé för Öppen trädgård med Land

Tusentals trädgårdsintresserade besökare, prunkande färgkaskader och välansade gräsmattor – i år deltog över 140 trädgårdar i Öppen trädgård med Land.

Öppen trädgård med Land är det populära evenemanget där privatpersoner öppnar upp sina vackra trädgårdar för allmänheten. Trädgårdarna finns över hela Sverige och trädgårdstyperna är ganska blandade, allt från strama, moderna trädgårdar till blomfrejdiga, prunkande färgkaskader. I år arrangerades Öppen trädgård för 26:e gången och det blev en strid ström av besökare när över 140 trädgårdar öppnade sina grindar tredje söndagen i juli.

–  Vilken succé det blev! Vi hoppades slå förra årets deltagare och det gjorde vi med råge – 143 deltagande trädgårdar från hela Sverige. Det var många som besökte dem också men hur många det är vet vi faktiskt inte men vi räknar grovt med några hundra i varje trädgård, säger Joel Linderoth, chefredaktör för Land.

Vilka är det som besöker trädgårdarna under Öppen trädgård?

Den gemensamma nämnaren är så klart det stora trädgårdsintresset och det löper ju över hela svenska folket. Men i generella termer är det de härliga landläsarna som kommer till alla trädgårdar. De är i övre medelåldern, bor över hela Sverige – många på landet men också många i stan – och är mycket intresserade av odling och blommor. Veckorna före Öppen trädgård-dagen är det väldigt många som besöker Land.se för att planera den perfekta trädgårdsturen.

Intresset för Öppen trädgård ökar verkligen från år till år. Varför går det så bra?

– Trädgård är stort och Land är en trovärdig, kunnig, positiv och härlig avsändare för trädgårdsmaterial. Vi skriver om Öppen trädgård hela tiden och har ju en enorm räckvidd tack vare vår tidning med 350 000 läsare varje vecka, med våra 120 000 följare på Facebook och med 50 000 mottagare av vårt nyhetsbrev – det är många som nås av det material som vi producerar om Öppen trädgård. Sedan är det ju kul också, att få tips och tricks från trädgårdsälskare slår det mesta. Många blir vänner efter att ha träffats i trädgården och det är många som redan nu ser framemot nästa års Öppen trädgård.

För mer information om Öppen trädgård med Land, kontakta Lena Jacobs

 

Grönt Väder över 100 000-strecket

LRF Medias vädertjänst Grönt Väder växer stadigt och har nu över 1,2 miljoner sidvisningar per månad. För annonsörer erbjuds både display-annonsering och native-annonser.


Grönt Väder lanserades 2017 och har på kort tid blivit en av landets mest populära vädertjänster. Vädertjänsten finns både på desktop och i mobilen och under sommaren passerade antalet appanvändare 100 000 per månad. På desktop har tjänsten cirka 30 000 användare per månad.

– Under den senaste månaden hade vi över 1,2 miljoner sidvisningar i appen. Den siffran kommer att stiga ytterligare eftersom vi under de senaste månaderna har haft cirka 16 000 nedladdningar av appen i månaden, säger Peter Harich, produktansvarig Grönt Väder.

Besökarna på Grönt Väder är både kvinnor och män som har ett stort intresse för väder, friluftsaktiviteter, odling och lantbruk.

– Det som förenar våra besökare är att de behöver en tillförlitlig vädertjänst för att kunna utföra sin hobby eller sitt yrke, säger Peter Harich.

Just tillförlitligheten är en av orsakerna till att Grönt Väder har blivit favoritvädertjänst för så många. Genom att väga samman tre väderkällor (SMHI, YR och GFS) kan Grönt Väder leverera mer statistiskt säkerställda prognoser. Men Grönt Väder har även väckt användarnas intresse tack vare ett kontinuerligt flöde av redaktionella artiklar på desktop och i appen.

– Våra användare uppskattar kombinationen av väderprognoser och redaktionella artiklar. Utöver display-annonsering erbjuder vi därför även native-annonser. En native på Grönt Väder är en utmärkt annonsform för alla som vill marknadsföra produkter eller tjänster för en väderintresserad målgrupp, säger Peter Harich.

För mer information om Grönt Väder, kontakta Peter Harich

Kontakta oss:

Tobias Ågren

tobias.agren@lrfmedia.se

070-765 67 00