Nyheter

AGFO ser tillbaka på ett år med framgångar och ny kunskap

När LRF Medias yngsta varumärke, AGFO, klev in i 2018 hade de precis börjat bygga en plattform som tar helhetsgreppet om matsystemets omvandling. Förväntningarna på vad det kommande året skulle kunna innebära för den fortsatta utvecklingen var stora och nu, med facit i hand, kan de konstatera att det har varit ett mycket bra år.

Gränsöverskridande möten

AGFO insåg tidigt att ett ökat samarbete mellan livsmedelssystemets alla delar är nödvändigt för att möta kommande hållbarhetsutmaningarna och för att stärka innovationskraften i branschen.

– Vi ville skapa ett möte, ett event där vi sammanför folk över gränserna och där vi lyfter fram olika perspektiv. Det var så idén om AGFO Talk kom till. Vi har haft nio AGFO Talks i år och de har gått jättebra. Det är tydligt att folk vill ha mer av det här, säger Lovisa Madås, grundare av AGFO.

Stärkt varumärke och nya tjänster

Nyhetsbrevet AGFO Weekly, som kommer varje fredag med spaningar och omvärldsbevakning, har under året fått mycket höga betyg av läsarna. Två bekräftelser på att det har gått bra är de två nomineringar som AGFO fått under året, en till Tidskriftspriset och en till Livsmedelspriset.

Ambitionen att fortsätta stärka varumärket, ta mer plats i alla kanaler och bredda journalistiken har de också gått i mål med.

Möte med publiken en höjdpunkt

AGFO reser med glädje runtom i landet för att hålla presentationer och workshops.

– En höjdpunkt är alltid att lyssna in publiken. Vi kommer med inspiration, leder samtal och lyssnar in. Med hjälp av vår publik förstår vi matsystemets utmaningar mer, säger Lovisa.

Lärdomar och insikter
På frågan om vad de har lärt sig under året utbrister Lovisa:

– Vi har lärt oss massor! Vi skriver ju nya spaningar varje vecka i nyhetsbrevet AGFO weekly och i början av varje AGFO Talks delar vi med oss av trendspaningar. Under våren grottade vi till exempel ner oss i Crispr, matsvinn och precisionsodling.

Förväntningar inför 2019

Inför 2019 ser AGFO fram emot att möta efterfrågan på fördjupad kunskap med nya koncept. Siktet är också att skapa fler gränsöverskridande forum. Konceptet AGFO Talk stärks ytterligare. I början av året hålls ett AGFO Talk i Göteborg i samarbete med Livsmedelsacceleratorn. Fokus för eventet är hälsa och kommunikation. I slutet av januari beger de sig till Ultuna och håller ett AGFO Talk med fokus på framtidens mjölk i samarbete med SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet).

Är du intresserad av att ha ett AGFO Talk där du bor och verkar? Kontakta AGFO!

Missa inte Sveriges bästa nyhetsbrev om framtidens mat! Signa upp här!