Nyheter

LRF Media vässar organisationen – satsar på en publisher

LRF Media vässar organisationen ytterligare och utser nu Annika R Hermanrud till publisher för samtliga varumärken: ATL och Lantmannen, samt Land, Land Lantbruk och Land Skogsbruk.

– Vi förtydligar våra beslutsvägar och får större samsyn kring redaktionella verktyg och processer, säger Ann Henriksson, vd, LRF Media.

Den nya organisationen träder i kraft den 15 september. Annika R Hermanrud, i dag publisher för ATL och Lantmannen, får då ett utökat ansvar som publisher och ansvarig utgivare också för mediehusets största titlar, Land samt Land Lantbruk och Land Skogsbruk, som når över en halv miljoner läsare varje vecka i print och digitala kanaler.

– Jag är både stolt och glad över det här utökade uppdraget, säger Annika R Hermanrud. Det här är gedigna varumärken, flera av dom med lång och framgångsrik historia, något jag tror vi kommer ha stor nytta av i vår fortsatta digitaliseringsresa. Nu ligger mitt fokus på att utveckla nya affärer kring våra varumärkens starka och profilerade innehåll, men jag kommer också undersöka om vi kan hitta nya gemensamma lösningar som gynnar alla våra redaktionella produkter.

– Annika har tidigare erfarenhet av de varumärken som hon nu kommer att ansvara för, och hon är dessutom en trygg ledare som bottnar både i det journalistiska hantverket och kan vidareutveckla affärerna kring varumärkena, säger LRF Medias vd Ann Henriksson.

De senaste åren har LRF Media satsat stort både på förvärv och nya egenutvecklade tjänster. Bland annat har man köpt nyhetssajten och branschforumet Ehandel.se och investerat i startupbolaget Skira, som skapar en digital börshandel för spannmål. Dessutom har man lanserat de egna tjänsterna Jobb & Karriär, vädertjänsten Grönt Väder, contentbyrån Brid samt AGFO som tar tempen på utvecklingen inom agtech och foodtech.

– Det här är ytterligare ett steg i vår fortsätta resa, där vi kraftsamlar i utvecklingen av vår tjänsteaffär. Vi försöker hela tiden göra små förbättringar, och med en publisher för alla varumärken får vi en bättre överblick inför strategiska beslut, säger Ann Henriksson, vd.

 

För mer information om publisherrollen: Kontakta Annika R Hermanud, publisher LRF Media, annika.r.hermanrud@lrfmedia.se

För mer information om LRF Media: Kontakta Ann Henriksson, vd, LRF Media: ann.henriksson@lrfmedia.se