Nyheter

LRF Media investerar i startupbolaget Skira

Intresset för lantbrukets data växer. Nu positionerar sig mediehuset LRF Media som innovationsaktör och investerar i startupbolaget Skira AB, vars tjänster ska skapa transparens och ge bönderna bättre affärsmöjligheter på köp- och säljmarknaden.

Sanna SjöholmKommunikationsansvarig
noimage

– Det här är vår första satsning på digitala nyttotjänster för det gröna näringslivet, säger Ann Henriksson, vd LRF Media.

Bakom Skira står ingenjörerna Joel Glemne och Niklas Ericson, som båda har vuxit upp på och kring gårdar och sett hur böndernas förutsättningar förändrats under åren. Med en bred teknisk kunskap från tidigare arbetsgivare som Spotify, Google, CERN och Microsoft, ser de stora möjligheter när det gäller att tänka nytt och skapa innovativa tjänster för lantbruket.

– En lantbrukare i dag ska vara expert på allt från odlingsteknik till affärsstrategi och försäljningsmodeller. Skiras tjänster kommer att göra det enklare för bönderna att fatta rätt affärsbeslut, säger Joel Glemne.

I och med investeringen förvärvar LRF Media 40 procent av Skira. Mediehusets vd Ann Henriksson blir styrelseordförande, medan investment manager Pontus Haraldsson tar plats i styrelsen.

Grundarna Joel Glemne och Niklas Ericson äger 30 procent vardera och kan nu ägna sig åt att utveckla Skira på heltid.

– Vi är ingenjörer med ett brinnande intresse för teknik, men med hjärtat i lantbruket, säger Niklas Ericson, som nu blir vd i Skira. Tjänsterna bygger på att lantbrukarna tillsammans hjälper sig själva och varandra, så kallad kollaborativ intelligens för jordbruket. I den initiala tjänsten kan lantbrukare dela med sig av tidigare försäljningar, för att sedan ta del av marknadsstatistik och få bättre beslutsunderlag för lönsammare spannmålsaffärer.

Den första abonnemangstjänsten ska lanseras under 2018, och redan i dag kan en tjänst för marknadspriser testas på www.skira.se.

– Matchen står om lantbrukets data, det är en glödhet investeringsmarknad, säger LRF Medias investment manager Pontus Haraldsson. Vår förebild är sajten Farmers Business Network som är en jättekraft för amerikanska bönder när det gäller inköp och försäljning. Vi vill skapa något liknande här, helst för hela Norden. Som mediehus ser vi behoven och kan nå målgruppen – det gör oss unika på den här spelplanen.

Investeringen i Skira ligger i linje med den förvärvsstrategi som LRF Media berättade om i våras.

– Vi vill få landet att växa och för att göra det växer vi själva genom förvärv och samarbeten. Skira vill precis som vi skapa nytta på riktigt för de gröna näringarna och vi ser mycket fram emot att få in ett bolag som kombinerar insamlandet av data och digitala tjänster på det här sättet, säger LRF Medias vd Ann Henriksson.

Pontus Haraldsson
CFO LRF Media

Sweden Food Arena och affärsnätverket AGFO samarbetar för att främja innovationskraften i livsmedelskedjan.

LRF Medias dotterbolag AGFO och Sweden Food Arena har inlett ett samarbete för att främja utveckling och fullt utnyttjande av den innovativa potentialen i livsmedelskedjan. Det betyder att affärsnätverket AGFO och den innovationsfrämjande organisationen Sweden Food Arena kommer att arbeta för att skapa konkreta kontaktytor mellan aktörer i det svenska matsystemet.

Läs mer

Kommunikationsbyrån Brid har halverat sina koldioxidutsläpp på två år

LRF Medias dotterbolag Brid blev för några år sedan världens första klimatpositiva kommunikationsbyrå enligt certifieringen PAS2060. Nu kommer rapporten som visar att Brid har mer än halverat sina utsläpp sedan den första mätningen 2018 – från 20,5 ton till 10 ton CO2e 2020, trots en tillväxt på närmare 50 procent.

Läs mer

Här är trädgårdshjältarna 2021

Det var hundratals nominerade och tusentals som röstade men nu är tävlingen ”Årets trädgårdshjältar” avgjord. ...

Läs mer

Faktaruta