Nyheter

LRF Media investerar i startupbolaget Skira

Intresset för lantbrukets data växer. Nu positionerar sig mediehuset LRF Media som innovationsaktör och investerar i startupbolaget Skira AB, vars tjänster ska skapa transparens och ge bönderna bättre affärsmöjligheter på köp- och säljmarknaden.

Sanna SjöholmKommunikationsansvarig
noimage

– Det här är vår första satsning på digitala nyttotjänster för det gröna näringslivet, säger Ann Henriksson, vd LRF Media.

Bakom Skira står ingenjörerna Joel Glemne och Niklas Ericson, som båda har vuxit upp på och kring gårdar och sett hur böndernas förutsättningar förändrats under åren. Med en bred teknisk kunskap från tidigare arbetsgivare som Spotify, Google, CERN och Microsoft, ser de stora möjligheter när det gäller att tänka nytt och skapa innovativa tjänster för lantbruket.

– En lantbrukare i dag ska vara expert på allt från odlingsteknik till affärsstrategi och försäljningsmodeller. Skiras tjänster kommer att göra det enklare för bönderna att fatta rätt affärsbeslut, säger Joel Glemne.

I och med investeringen förvärvar LRF Media 40 procent av Skira. Mediehusets vd Ann Henriksson blir styrelseordförande, medan investment manager Pontus Haraldsson tar plats i styrelsen.

Grundarna Joel Glemne och Niklas Ericson äger 30 procent vardera och kan nu ägna sig åt att utveckla Skira på heltid.

– Vi är ingenjörer med ett brinnande intresse för teknik, men med hjärtat i lantbruket, säger Niklas Ericson, som nu blir vd i Skira. Tjänsterna bygger på att lantbrukarna tillsammans hjälper sig själva och varandra, så kallad kollaborativ intelligens för jordbruket. I den initiala tjänsten kan lantbrukare dela med sig av tidigare försäljningar, för att sedan ta del av marknadsstatistik och få bättre beslutsunderlag för lönsammare spannmålsaffärer.

Den första abonnemangstjänsten ska lanseras under 2018, och redan i dag kan en tjänst för marknadspriser testas på www.skira.se.

– Matchen står om lantbrukets data, det är en glödhet investeringsmarknad, säger LRF Medias investment manager Pontus Haraldsson. Vår förebild är sajten Farmers Business Network som är en jättekraft för amerikanska bönder när det gäller inköp och försäljning. Vi vill skapa något liknande här, helst för hela Norden. Som mediehus ser vi behoven och kan nå målgruppen – det gör oss unika på den här spelplanen.

Investeringen i Skira ligger i linje med den förvärvsstrategi som LRF Media berättade om i våras.

– Vi vill få landet att växa och för att göra det växer vi själva genom förvärv och samarbeten. Skira vill precis som vi skapa nytta på riktigt för de gröna näringarna och vi ser mycket fram emot att få in ett bolag som kombinerar insamlandet av data och digitala tjänster på det här sättet, säger LRF Medias vd Ann Henriksson.

Pontus Haraldsson
CFO LRF Media

Land Lantbruk kartlägger: Så mycket svensk mat serverar din kommun till barn och äldre

Måltiderna i offentliga kök omsätter 30 miljarder årligen – men det är upp till varje kommun att bestämma hur mycket svensk mat som serveras. Land Lantbruk har undersökt 224 kommuner, där Skövde är i topp med 76,9 procent svenska råvaror. "Det är hyckleri att servera barn och gamla importerad lågprismat som inte producerats enligt de krav som finns på livsmedelsproducenter i den egna kommunen", säger Lena Johansson, politisk chefredaktör på Land Lantbruk.

Läs mer

Vem blir Årets spjutspetsföretag i det gröna näringslivet?

För nittonde gången arrangerar Land Lantbruk tillsammans med Ludvig & Co, LRF Ungdomen samt Swedbank och sparbankerna tävlingen Årets spjutspets för innovativa och nytänkande företag inom jord- och skogsbruket.

Läs mer

Land Lantbruk granskar: Så bevakar medierna jord- och skogsbruk

I en ny omfattande granskning har Land Lantbruk och Land Skogsbruk undersökt hur ämnesområdena lantbruk och skogsbruk bevakas i några av landets största medier. Ur det gröna näringslivets perspektiv är resultatet är nedslående.

Läs mer

Faktaruta