Nyheter

Land Lantbruk tillsätter politisk chefredaktör

Lena Johansson får den nyinrättade tjänsten som politisk chefredaktör på Land Lantbruk och Land Skogsbruk. Hon lämnar därmed jobbet som chefredaktör, som hon haft de senaste två åren, för att i stället se till att jord- och skogsbruket syns och hörs mer i samhällsdebatten.

Sanna SjöholmKommunikationsansvarig

– Vi är på väg in i en spännande valrörelse och mitt mål är att mat, miljö, energi och andra ”gröna” frågor ska komma högt på den politiska agendan, säger Lena Johansson.

Den politiska chefredaktören för Land Lantbruk och Land Skogsbruk, som också är medlemstidningar för Lantbrukarnas Riksförbund, ingår i redaktionsledningen och ansvarar för ledar- och debattmaterialet.

– Sveriges bönder är inte så många längre, men maten och allt annat de producerar är viktigt för vi ska kunna skapa ett hållbart samhälle. Det finns ett ökat intresse för de här frågorna, men oftast rapporteras det om dem ur ett konsumentperspektiv. Det är viktigt att bönderna hörs oftare i samhällsdebatten.

I den nya tjänsten som politisk chefredaktör ingår också att utveckla opinionsmaterialet så att det bättre passar dagens mediekonsumenter.

– Det är inte så många som skriver insändare till tidningar längre, men det är inte någon brist på debattlusten. Se bara hur åsikter sprids på Facebook och i andra sociala medier.

– Jag har jobbat med lantbruksjournalistik och kommunikation i snart 30 år och frågorna har aldrig känts hetare och viktigare än nu. Därför känns det både roligt och utmanade att få utveckla och förnya tidningarnas opinionsmaterial, säger Lena Johansson.

Lena Johansson
Politisk chefredaktör Land Lantbruk

Philip von Heideken är Teknikutmaningens första vinnare

LRF Medias varumärke Land Lantbruk har under året drivit tävlingen Teknikutmaningen där unga har tävlat med sin bästa tekniska idé eller innovativa lösning. Philip von Heideken är den första vinnaren i tävlingen med sitt bidrag, det automatiska avlastarbordet.

Läs mer

LRF Media firar 30 år med distansparty och film!

Den 23 november 2020 fyllde LRF Media 30 år som bolag. Det blev ett 30-årsfirande ...

Läs mer

Pandemin påverkar inte företagens hållbarhetsarbete, säger Hållbarhetsrapporten från LRF Media

Företagens inställning till hållbarhet har inte påverkats under pandemin och intresset för hållbarhetsfrågor har till och med ökat. Enligt den nya upplagan av Hållbarhetsrapporten från LRF Media är det tydliga hållbarhetsmål och strategier som gjort att hållbarhetsfrågor behållit sin viktiga roll för företagen.

Läs mer

Ny app ska underlätta kommunikationen mellan lantbrukare och maskinleverantörer

Nu inleder LRF Media ett samarbete med startupföretaget Green Adviser som har utvecklat en mobil kundservicetjänst som skapar nytta för både lantbrukare och maskinleverantörer.

Läs mer

Ehandel startar mediehus för liveshopping

Nu lanserar LRF Medias varumärke Ehandel med nyhetskanalen Ehandel.se och flera tjänster som vänder sig till e-handlare, ett nytt mediehus som helt ska fokusera på liveshopping.

Läs mer