Nyheter

Land Lantbruk tillsätter politisk chefredaktör

Lena Johansson får den nyinrättade tjänsten som politisk chefredaktör på Land Lantbruk och Land Skogsbruk. Hon lämnar därmed jobbet som chefredaktör, som hon haft de senaste två åren, för att i stället se till att jord- och skogsbruket syns och hörs mer i samhällsdebatten.

Sanna SjöholmKommunikationsansvarig

– Vi är på väg in i en spännande valrörelse och mitt mål är att mat, miljö, energi och andra ”gröna” frågor ska komma högt på den politiska agendan, säger Lena Johansson.

Den politiska chefredaktören för Land Lantbruk och Land Skogsbruk, som också är medlemstidningar för Lantbrukarnas Riksförbund, ingår i redaktionsledningen och ansvarar för ledar- och debattmaterialet.

– Sveriges bönder är inte så många längre, men maten och allt annat de producerar är viktigt för vi ska kunna skapa ett hållbart samhälle. Det finns ett ökat intresse för de här frågorna, men oftast rapporteras det om dem ur ett konsumentperspektiv. Det är viktigt att bönderna hörs oftare i samhällsdebatten.

I den nya tjänsten som politisk chefredaktör ingår också att utveckla opinionsmaterialet så att det bättre passar dagens mediekonsumenter.

– Det är inte så många som skriver insändare till tidningar längre, men det är inte någon brist på debattlusten. Se bara hur åsikter sprids på Facebook och i andra sociala medier.

– Jag har jobbat med lantbruksjournalistik och kommunikation i snart 30 år och frågorna har aldrig känts hetare och viktigare än nu. Därför känns det både roligt och utmanade att få utveckla och förnya tidningarnas opinionsmaterial, säger Lena Johansson.

Lena Johansson
Politisk chefredaktör Land Lantbruk

LRF Medias varumärke Grönt Väder är Sveriges tredje bästa appsida på Facebook!

Grönt Väder blev bedömda utifrån hur bra de är på att skapa engagemang bland följarna, ...

Läs mer

LRF Medias Ehandel delar med sig av länkkraft när Leverantörsguiden relanseras

- När vi förstod att våra norska kollegor skapat ett så tydligt värde genom att ...

Läs mer

LRF Medias varumärke AGFO fortsätter sätta framtidens matsystem i fokus

Insikts- och mediebolaget AGFO har sedan starten 2017 samlat perspektiv och insikter kring mat för ...

Läs mer

​17 miljoner kronor i vinst för LRF Medias verksamhet

För fjärde året i rad visar LRF Media en ökad omsättning om 296,1 miljoner kronor ...

Läs mer

Möt Josefina! Lands nya byggnadsvårdsbloggare

Som vi tidigare uppmärksammat är intresset för byggnadsvård stort bland LRF Medias Land-läsare. Därför stärker ...

Läs mer