Nyheter

Land Lantbruk tillsätter politisk chefredaktör

Lena Johansson får den nyinrättade tjänsten som politisk chefredaktör på Land Lantbruk och Land Skogsbruk. Hon lämnar därmed jobbet som chefredaktör, som hon haft de senaste två åren, för att i stället se till att jord- och skogsbruket syns och hörs mer i samhällsdebatten.

Sanna SjöholmKommunikationsansvarig

– Vi är på väg in i en spännande valrörelse och mitt mål är att mat, miljö, energi och andra ”gröna” frågor ska komma högt på den politiska agendan, säger Lena Johansson.

Den politiska chefredaktören för Land Lantbruk och Land Skogsbruk, som också är medlemstidningar för Lantbrukarnas Riksförbund, ingår i redaktionsledningen och ansvarar för ledar- och debattmaterialet.

– Sveriges bönder är inte så många längre, men maten och allt annat de producerar är viktigt för vi ska kunna skapa ett hållbart samhälle. Det finns ett ökat intresse för de här frågorna, men oftast rapporteras det om dem ur ett konsumentperspektiv. Det är viktigt att bönderna hörs oftare i samhällsdebatten.

I den nya tjänsten som politisk chefredaktör ingår också att utveckla opinionsmaterialet så att det bättre passar dagens mediekonsumenter.

– Det är inte så många som skriver insändare till tidningar längre, men det är inte någon brist på debattlusten. Se bara hur åsikter sprids på Facebook och i andra sociala medier.

– Jag har jobbat med lantbruksjournalistik och kommunikation i snart 30 år och frågorna har aldrig känts hetare och viktigare än nu. Därför känns det både roligt och utmanade att få utveckla och förnya tidningarnas opinionsmaterial, säger Lena Johansson.

Lena Johansson
Politisk chefredaktör Land Lantbruk

Lands tågartiklar ger ringar på vattnet – i Europa!

Tidningen Land har under våren publicerat flera artiklar om tågsemestertrenden – allt från inspirerande tågresenärer till ...

Läs mer

Livesändning hos Ehandel.se

I år har blivit dags för en stor nyhet på eventfronten hos Ehandel.se. Den 4 ...

Läs mer

April blev miljonmånad för Land Shopping!

– Det känns som en viktig milstolpe säger Mikael Bergh, chef Konsumentintäkter och Analys på LRF ...

Läs mer

Följ med till havs!

För andra året i rad arrangerar LRF Media Sveriges viktigaste mässa med fokus på framtidens ...

Läs mer

Klimatpanelen: Familj och ekonomi begränsar ungdomars klimatfajt

I Klimatpanelens senaste enkät frågade LRF Medias varumärke Grönt Väder 455 deltagare, i åldern 13-25 år, om ...

Läs mer