Nyheter

LRF Media vänder minus till plus

LRF Media har lyckats med en resultatförbättring på 116 miljoner kronor sedan föregående år. Största skälet till de 57 miljonerna i vinst före skatt är kopplat till 2016 års försäljning av tidigare magasin samt genomförda kostnadseffektiviseringar. Resultatet beror också på stark annonsutveckling.

Sanna SjöholmKommunikationsansvarig

– Med en vinstmarginal på 14% så fokuserar vi år 2017 på affärsutveckling, fortsatt digitalisering samt att positionera oss ännu starkare inom det gröna näringslivet och landsbygd. Vår ambition är att växa från nuvarande nivå genom befintliga och nya affärer, säger Pontus Haraldsson tillförordnad CFO.

Resultatet överträffar budget och prognosen för året. En viktig faktor till framgången är den lyckade försäljningen av magasinen men även det interna förändringsarbetet har gått över förväntan. Dessutom har annonsaffären gått bra och utvecklats bättre än marknaden.

2017 har börjat bra med bl a lansering av digitala produkter som ATL Premium och Skogsägarens nya digitala format, affärer som också bygger på användarintäkter.

– Vi koncentrerar oss på det gröna näringslivet och landsbygd där vi är starka. Nu ökar vi utvecklingstakten både när det gäller att vidareutveckla produkter och tjänster utifrån våra befintliga varumärken men även genom att identifiera fler möjliga samarbeten, partnerskap och förvärv inom närliggande områden för att få landet att växa. Vi är väldigt nöjda med det goda resultatet, förändringstakten och våra starka affärer, säger Ann Henriksson, VD LRF Media.

Värdefullare skog med Land Skogsbruks artikelserie

– Skogsbruksplanen är ett verktyg som hjälper skogsägaren att ha koll på när det är ...

Läs mer

Rusning hos Land Shopping när Sverige rustar för kris

En kraftig storm drar in över landet och träd faller över elledningar och vägar. Du ...

Läs mer

21,6 miljoner kronor i vinst för LRF Media

De senaste åren har LRF Media intensifierat sin satsning på digitala tjänster och kringaffärer, bland ...

Läs mer