Nyheter

LRF Media vänder minus till plus

LRF Media har lyckats med en resultatförbättring på 116 miljoner kronor sedan föregående år. Största skälet till de 57 miljonerna i vinst före skatt är kopplat till 2016 års försäljning av tidigare magasin samt genomförda kostnadseffektiviseringar. Resultatet beror också på stark annonsutveckling.

Sanna SjöholmKommunikationsansvarig

– Med en vinstmarginal på 14% så fokuserar vi år 2017 på affärsutveckling, fortsatt digitalisering samt att positionera oss ännu starkare inom det gröna näringslivet och landsbygd. Vår ambition är att växa från nuvarande nivå genom befintliga och nya affärer, säger Pontus Haraldsson tillförordnad CFO.

Resultatet överträffar budget och prognosen för året. En viktig faktor till framgången är den lyckade försäljningen av magasinen men även det interna förändringsarbetet har gått över förväntan. Dessutom har annonsaffären gått bra och utvecklats bättre än marknaden.

2017 har börjat bra med bl a lansering av digitala produkter som ATL Premium och Skogsägarens nya digitala format, affärer som också bygger på användarintäkter.

– Vi koncentrerar oss på det gröna näringslivet och landsbygd där vi är starka. Nu ökar vi utvecklingstakten både när det gäller att vidareutveckla produkter och tjänster utifrån våra befintliga varumärken men även genom att identifiera fler möjliga samarbeten, partnerskap och förvärv inom närliggande områden för att få landet att växa. Vi är väldigt nöjda med det goda resultatet, förändringstakten och våra starka affärer, säger Ann Henriksson, VD LRF Media.

Ehandel fokuserar på kunden när NXT Nordic kommer till Stockholm 17/9 2020

2016 genomfördes den första NXT Nordic konferensen i Oslo. Över 200 e-handelsföretag och 4 leverantörer ...

Läs mer

Stort intresse för Skiras tjänster

Skira är Sveriges första neutrala spannmålshandel och en digital handelsbörs för lantbruket. - Vi ville skapa ...

Läs mer

Land Shopping lanseras på ny e-plattform

– Vi ökar användarupplevelsen, med bättre sökbarhet och presentation av varorna, säger Mikael Bergh, chef ...

Läs mer