Nyheter

LRF Media vänder minus till plus

LRF Media har lyckats med en resultatförbättring på 116 miljoner kronor sedan föregående år. Största skälet till de 57 miljonerna i vinst före skatt är kopplat till 2016 års försäljning av tidigare magasin samt genomförda kostnadseffektiviseringar. Resultatet beror också på stark annonsutveckling.

Sanna SjöholmKommunikationsansvarig

– Med en vinstmarginal på 14% så fokuserar vi år 2017 på affärsutveckling, fortsatt digitalisering samt att positionera oss ännu starkare inom det gröna näringslivet och landsbygd. Vår ambition är att växa från nuvarande nivå genom befintliga och nya affärer, säger Pontus Haraldsson tillförordnad CFO.

Resultatet överträffar budget och prognosen för året. En viktig faktor till framgången är den lyckade försäljningen av magasinen men även det interna förändringsarbetet har gått över förväntan. Dessutom har annonsaffären gått bra och utvecklats bättre än marknaden.

2017 har börjat bra med bl a lansering av digitala produkter som ATL Premium och Skogsägarens nya digitala format, affärer som också bygger på användarintäkter.

– Vi koncentrerar oss på det gröna näringslivet och landsbygd där vi är starka. Nu ökar vi utvecklingstakten både när det gäller att vidareutveckla produkter och tjänster utifrån våra befintliga varumärken men även genom att identifiera fler möjliga samarbeten, partnerskap och förvärv inom närliggande områden för att få landet att växa. Vi är väldigt nöjda med det goda resultatet, förändringstakten och våra starka affärer, säger Ann Henriksson, VD LRF Media.

Land Lantbruks politiska chefredaktör blir ny ordförande för IFAJ

- Det känns roligt, ansvarsfullt och utmanande att få leda IFAJ. Föreningen bildades 1956 så ...

Läs mer

LRF Media i samarbete med svensk startup som vill klimatkompensera e-handeln

LRF Media inleder ett samarbete med det svenska startupbolaget mildra som erbjuder en teknisk lösning för e-handlare för att beräkna och kompensera klimatpåverkan av en varukorg. Med hjälp av mildras teknologi kan konsumenter klimatkompensera sina köp direkt i check-outflödet.

Läs mer

LRF Medias VD i intervju med Media720 om planerna för hösten 2020

Att genomföra ett antal teknik- och tjänstesatsningar, att fortsätta utveckla de bolag som LRF Media ...

Läs mer