Nyheter

LRF Media vänder minus till plus

LRF Media har lyckats med en resultatförbättring på 116 miljoner kronor sedan föregående år. Största skälet till de 57 miljonerna i vinst före skatt är kopplat till 2016 års försäljning av tidigare magasin samt genomförda kostnadseffektiviseringar. Resultatet beror också på stark annonsutveckling.

Sanna SjöholmKommunikationsansvarig

– Med en vinstmarginal på 14% så fokuserar vi år 2017 på affärsutveckling, fortsatt digitalisering samt att positionera oss ännu starkare inom det gröna näringslivet och landsbygd. Vår ambition är att växa från nuvarande nivå genom befintliga och nya affärer, säger Pontus Haraldsson tillförordnad CFO.

Resultatet överträffar budget och prognosen för året. En viktig faktor till framgången är den lyckade försäljningen av magasinen men även det interna förändringsarbetet har gått över förväntan. Dessutom har annonsaffären gått bra och utvecklats bättre än marknaden.

2017 har börjat bra med bl a lansering av digitala produkter som ATL Premium och Skogsägarens nya digitala format, affärer som också bygger på användarintäkter.

– Vi koncentrerar oss på det gröna näringslivet och landsbygd där vi är starka. Nu ökar vi utvecklingstakten både när det gäller att vidareutveckla produkter och tjänster utifrån våra befintliga varumärken men även genom att identifiera fler möjliga samarbeten, partnerskap och förvärv inom närliggande områden för att få landet att växa. Vi är väldigt nöjda med det goda resultatet, förändringstakten och våra starka affärer, säger Ann Henriksson, VD LRF Media.

Philip von Heideken är Teknikutmaningens första vinnare

LRF Medias varumärke Land Lantbruk har under året drivit tävlingen Teknikutmaningen där unga har tävlat med sin bästa tekniska idé eller innovativa lösning. Philip von Heideken är den första vinnaren i tävlingen med sitt bidrag, det automatiska avlastarbordet.

Läs mer

LRF Media firar 30 år med distansparty och film!

Den 23 november 2020 fyllde LRF Media 30 år som bolag. Det blev ett 30-årsfirande ...

Läs mer

Pandemin påverkar inte företagens hållbarhetsarbete, säger Hållbarhetsrapporten från LRF Media

Företagens inställning till hållbarhet har inte påverkats under pandemin och intresset för hållbarhetsfrågor har till och med ökat. Enligt den nya upplagan av Hållbarhetsrapporten från LRF Media är det tydliga hållbarhetsmål och strategier som gjort att hållbarhetsfrågor behållit sin viktiga roll för företagen.

Läs mer