Nyheter
LRF Media levererar 12,4 miljoner – strategin ger resultat

LRF Medias fokus på kärnaffären och medievarumärkena lönar sig. 2025 levererar mediehuset ett rörelseresultat på 12,4 miljoner kronor, exkluderat kostnad för pensionsskuldsförvaltning i egen regi.
– Det är fantastiska siffror i en stenhård mediebransch och visar tydligt att vi har gjort rätt saker, säger Helena La Corte, VD LRF Media.
Sedan Helena La Corte tog över som VD sommaren 2023 har koncernen haft en tydlig inriktning på att stärka och växa sin position som ett kunskapsnav för det gröna näringslivet. Medievarumärkena ATL, Land, Land Lantbruk med Land Skogsbruk, Lantmannen och AGFO står i centrum, och under året lanserades contentbyrån Strå Media.
– Strå har fått en flygande start och ligger helt i linje med vår strategi att satsa där vi har störst kunskap och starkast position. Men vi har också varit duktiga på att hålla i kostnaderna och organiserat om för att skapa snabbare processer, det har påverkat oss positivt, säger Helena La Corte.
Starka medievarumärken och strategiska förvärv
2024 omsätter LRF Media-koncernen 229 miljoner, med ett rörelseresultat på 12,4 miljoner kronor kopplat till affärsverksamheten. Bäst har det gått för kärnaffären och medievarumärkena, men även dotterbolagen Brid och Brath visar plusresultat. Under året har LRF Media också förvärvat resterande aktier i digitala marknadsföringsbyrån Brath, som nu är ett helägt dotterbolag. Däremot var det ett tufft år för dotterbolaget EhandelSE.
– Ehandel.se är en viktig branschtidning, och e-handelssektorn är viktig för hela landets tillväxt. Men de senaste årens lågkonjunktur har drabbat EhandelSEs affär, och i höstas genomfördes nödvändiga organisationsförändringar. Nu ser vi att trenden vänder och 2025 blir ett helt annat år för dem, säger Helena La Corte.
Framtid och långsiktiga satsningar
Det totala resultatet för 2024, inklusive avsättning för pensionsskuld i egen regi (PRI) om 23 miljoner kronor, blir i årsredovisningen -4,6 miljoner.
– Förvaltning av pensioner i egen regi ger en ojämn fördelning av kostnaden över åren, och eftersom PRI inte är direkt förknippad med vår affärsverksamhet så mäter vi oss utifrån vårt rörelseresultat. Att vår ägare LRF förvaltar pensionerna i egen regi ger en negativ post i vår resultaträkning i år, men på lång sikt ger avkastningen på pensionerna möjlighet till medlemsnytta vilket är bra för LRFs medlemmar, säger Martina Hummel, verksamhetscontroller.
VD Helena La Corte är nöjd med årets resultat.
– Att vi levererar 12,4 miljoner kronor i en utmanande tid för både mediebranschen och våra målgrupper i det gröna näringslivet är ett fantastiskt resultat. Men det betyder inte att vi är klara, vi kan och ska leverera mer, och vi är på god väg, säger VD Helena La Corte.


