LRF Media logga

Nyheter

Land lanserar Ostober – en hyllning till svensk ost, jobb och beredskap

Land – för ett hållbart och härligt liv på landet Nu bjuder Land in alla ostälskare till Ostober – en hel månad där svensk ost får ta plats på tallrikar, ostbrickor och i recept. Med kampanjen vill Land inspirera fler att upptäcka ostens möjligheter och betydelse för både matglädje och livsmedelsberedskap.
Land och Joel Linderoth lanserar Ostober

30 september 2025

Trots Sveriges långa osttradition är bara 4 av 10 ostar vi äter svenska. Därför satsar Land extra mycket på recept, reportage om ostmakare och tips på hur fler kan göra svensk ost till en självklar del av vardagen.

– Med Ostober vill vi uppmärksamma hur viktigt det är att vi har en svensk ostproduktion, inte bara för de fantastiska smakerna utan också för den svenska matkulturen. Det går åt 10 liter mjölk för att göra ett kilo ost, och om fler väljer svensk ost betyder det mycket för både bönder, jobb och beredskap, säger Joel Linderoth, chefredaktör på Land.

Under Ostober satsar Land på:

– Inspirerande ostrecept

– Guider till den perfekta ostbrickan

– Reportage om ostmakare och ostens alla möjligheter


– Vi på Land lyfter alltid svenska matproducenter och råvaror. Med Ostober vill vi inspirera fler att lära sig mer om svensk ost och få fler att välja svensk ost på smörgåsen nästa gång, säger Joel Linderoth.

Under hösten deltar också Land som mediepartner på landets största ostfestivaler. Under Ostober är man på plats i Göteborg den 10-11 oktober, och redan nu planerar man för Ostfestivalen i Stockholm den 6-8 februari 2026.

– En enda ostbit kan säga mycket om Sverige – om landskapen, gårdarna och människorna bakom. Ost är mer än bara pålägg; det är en del av vår matkultur och en viktig kugge i vår självförsörjning, säger Joel Linderoth.

Mer inspiration, recept och fakta om svensk ost finns på land.se 

Fler nyheter

Alla Nyheter