LRF Media logga

Om oss

Vår historia

Mediehuset LRF Media har anor från slutet av 1800-talet. Då startades Lantmannen, förlagets äldsta titel, och ATL, Lantbrukets Affärstidning. 1971 slogs tidningarna Jordbrukarnas Föreningsblad och RLF-tidningen ihop till två nya delar, familjetidningen Land och affärstidningen Land Lantbruk, som i dag också innehåller Land Skogsbruk.

lrfmedia historia

Redan 1971 när tidningarna Land och Land Lantbruk skapades var det klart att Land skulle vände sig till en bred läsekrets, medan Land Lantbruk riktade sig till de aktiva lantbrukarna – och så ser det ut än i dag. Tidningarna är i dag en del i det medlemserbjudande som LRFs medlemmar kan ta del av.

I slutet av 1990-talet började LRF Media att ge ut trädgårds- och mattidningar, och därefter breddades utbudet. Som mest gav mediehuset ut ett 40-tal titlar, merparten och man hade också en mindre utgivning av titlar i Finland, Danmark och Tyskland, och kontor i Stockholm, Malmö och Torsby.

2016 tog LRF Media en ny riktning och beslöt att bli det gröna näringslivets mediehus, där man bestämde sig för att behålla och utveckla de titlar som vänder sig till kärnmålgrupperna; ATL, Lantmannen, Land, Land Lantbruk och Land Skogsbruk.

Samtidigt fortsatte man att bygga ut verksamheten med fler nya tjänster och produkter, bland annat:
2015 startades dotterbolaget Brid, en strategisk kommunikationsbyrå inriktad på förändrings- och hållbarhetskommunikation.
2017 startades Agfo, som bevakar agtech- och foodtech-marknaden. Samma år
investerade man i startupbolaget Skira AB, med tjänster som ska ge transparens och bättre affärsmöjligheter på köp- och säljmarknaden. Bolaget är nu sålt till LRF.
2018 förvärvades bolaget EhandelSE med sajten Ehandel.se
2019 investerade LRF Media i SEO-byrån Brath med kontor i Örnsköldsvik och Stockholm.
2024 startades varumärket Strå Media, en contentbyrå inriktad på att hjälpa företag att nå ut med budskap till det gröna näringslivet.