LRF Media ökar annonsintäkterna

LRF Medias resultat är klart bättre än motsvarande period i fjol och även bättre än vad som förutspåtts i prognoserna.

Sanna SjöholmChef Kommunikation

– En viktig faktor för resultatframgången är att våra säljare har tydliga varumärken att jobba mot vilken genererar starka och relevanta annonsörer, säger Ann Henriksson, vd LRF Media.

– Att vi har kunnat positionera oss som ett nischat förlag inom det gröna näringslivet gör att vi blir mer relevanta för annonsörer. Annonsörerna vill alltid veta exakt vilka de ska nå med sina annonser. Det gäller att hitta en bra matchning mellan varumärkena, annonsörerna samt målgruppen så att läsaren får en positiv annonsupplevelse som ger mervärde, säger Kristina Tellander, Head of Sales & Operation.

LRF Medias målgrupp är unik och köpstark. Varumärkena riktar sig både till företagare i det gröna näringslivet som t ex lantbruk och skogsföretagande och till konsumenter som är intresserade av bl a hem, trädgård, hälsa och friluftsliv. För företag som behöver nå sin unika målgrupp är det nya LRF Media svårslaget. Ett tydligt exempel på detta är företaget Gripen Wheels som har valt att nå lantbrukarna regelbundet. Gripen Wheels har valt att via affärstidningen ATL nå sin målgrupp.

– Varje fredag när tidningen kommer ut så vet jag att hela min målgrupp läser den. Det har gett oss en enorm genomslagskraft på marknaden. Det här genererar affärer samma dag som annonsen kommer ut, säger Tony Ljungh, Gripen Wheels.

– Den viktigaste orsaken till det goda resultatet är att vi nischat oss och att vi fått ner kostnaderna efter de omfattande förändringar som vi genomfört. En annan förklaring är att intäkterna, och då främst annonsintäkterna, överträffat budget och prognoser, avslutar Ann Henriksson, vd LRF Media.

Land Lantbruks tävling Teknikutmaningen skapar framtidens lösningar

Nu öppnar Land Lantbruk upp Teknikutmaningen, tävlingen som hyllar innovationer inom de gröna näringarna. Tävlingen arrangeras för femte gången i rad, och nytt för i år är att man också välkomnar uppfinningar som gynnar skogsbruket.

ATL lanserar nyhetsbrev om hållbarhet

Klimat- och hållbarhetsfrågor är avgörande frågor för de gröna näringarna. Nu växlar LRF Medias varumärke ATL, Lantbrukets affärstidning, upp hållbarhetsbevakningen och startar nyhetsbrevet ATL Hållbarhet.

Rekordstort intresse för AGFO transformation

Anders Engström, innehållsansvarig på AGFO, över 500 har anmält sig – vad tror du att ...