Nyheter

Succéstart för Skiras digitala spannmålshandel

Så. Skörda. Skira. För knappt ett år sedan investerade LRF Media i startupbolaget Skira som ligger bakom lanseringen av Sveriges första digitala spannmålshandel. Nu är affärerna i full gång.

Sanna SjöholmChef Kommunikation

I början av sommaren lanserade startupbolaget Skira sin digitala spannmålshandel i Östergötland, och under augusti tog handeln fart – både köp och försäljningar sker nu genom plattformen.

Ingemar Persson på Lapserums gård utanför Gamleby är en av de som testat tjänsten. Han har hittills köpt omkring 20 ton halm med Skira Handel och tycker tjänsten både sparar tid och ger en god överblick av marknadspriserna.

– Jag är positiv till en öppen prissättning av spannmål. Halm brukar jag inte köpa, men det är ju bra att veta vad priset är där också. Dessutom utgår jag från att Skira har lägre handelsmarginal, säger Ingemar Persson.

– Jag tror att man kan spara tid, för om jag inte använt Skira Handel hade jag ringt runt till både marknadsledaren och handelsföretag och så vidare. Det tar tid att bilda sig en uppfattning om prisnivån. Nu kan man sitta på söndagskvällen och fippla med datorn, och titta och handla när man har lust – jag kan rekommendera Skira till andra lantbrukare!

Just nu har Skira både vete, korn, havre och halm ute för budgivning, och alldeles nyligen avslutade man försäljningen av 70 ton halm.

– Vi håller nära kontakt med de personer som har gjort köp eller försäljningar genom vår plattform, allt för att få så mycket feedback som möjligt. Vi har fått bra respons på att tjänsten kan göra stor skillnad för lantbruket. Nu lägger vi fokus på att öka antalet användare, samtidigt som vi fortsätter att utveckla tjänsten i takt med att vi får in åsikter från våra användare, säger Felicia Bindekrans, marknadschef, Skira.

Vill du veta mer?
Kontakta Felicia Bindekrans, marknadschef Skira, 073-829 32 59 eller felicia@skira.se