Nyheter

LRF Medias varumärke AGFO växer – lanserar AGFO growth

AGFO growth är tjänsten som matchar ihop nya innovativa agtech- och foodtechidéer med företag som har kompetens, resurser och kapital. Den nya tjänsten presenteras för första gången på Food Venture och Partnering days i Göteborg idag, ett tvådagarsevent för startups, industri och investerare i matbranschen.

Sanna SjöholmKommunikationsansvarig

– Förväntningarna är stora, det är bra talare, vassa paneler och grymt spännande entreprenörer som pitchar, säger Lovisa Madås, ansvarig för AGFO och moderator för eventet.

LRF Medias varumärke AGFO bevakar hur digitaliseringen, ny teknik och entreprenörskap omvandlar livsmedelskedjan, både globalt och i Sverige. Sedan tidigare har man lanserat tjänsterna AGFO talks – trendspaningar kring framtidens mat, AGFO insight – där Sveriges innovatörer inom livsmedelskedjan är i fokus, samt AGFO weekly – ett nyhetsbrev som bjuder på de allra senaste trendspaningarna inom agtech och foodtech. Och nu kommer alltså AGFO growth, som guidar startups och företag inom livsmedelskedjan som behöver hjälp med innovation och matchmaking.

– Förutsättningarna i livsmedelskedjan förändras, och alla företag behöver vara öppna för nya möjligheter och samarbeten för att utveckla nya affärer, säger Johan Svensson, affärsutvecklingschef på LRF Media och initiativtagare till AGFO growth.

Sammantaget har över hundra personer samlats på Food Venture & Partnering days i Göteborg, alla med siktet inställt på att vara med och utveckla livsmedelskedjan.

– För egen del hoppas jag kunna leverera rejält hög energi som moderator för dessa två dagar, och dessutom kör jag en trendspaning om agtech. Och så är det såklart ett peppat läge inför presentationen av AGFO growth, Nordens nya matchningsplattform för startups och etablerarade aktörer, säger Lovisa Madås.

AGFO growth syftar till att matcha nya innovativa agtech- och foodtechidéer med etablerade företag som har kompetens, resurser och kapital. Bakom AGFO growth står förutom LRF Media också strategikonsultbolaget Macklean, trend- och innovationsbolaget Sprillo och Lantbrukarnas Riksförbund (LRF). som nu utforskar möjligheten att driva transformation inom ekosystemet mat.

– Det finns både utmanare och de som blir utmanade i det nya ekosystemet mat, och de kan dra nytta av varandra för att lyckas, säger LRFs affärsutvecklingschef  Martin Alexandersson, inför presentationen av AGFO growth på Food Venture and Partnering days.

Johan Svensson
Affärsutvecklingschef
Lovisa Madås
Affärsutvecklare

Martin Alexandersson, affärsutvecklingschef på LRF.