Nyheter

Starkt 2017 för LRF Media – resultat på 22,5 miljoner

LRF Media levererar ett starkt resultat på 22,5 miljoner kronor före skatt för 2017. Samtidigt har man fördubblat antalet varumärken.  – Det är en prestation att göra det här resultatet, säger vd Ann Henriksson.

Sanna SjöholmKommunikationsansvarig

LRF Medias vinstmarginal före skatt uppgick till 7,8 procent, och justerat för reavinster under 2016 är det en förbättring med 1,5 procentenheter.

– Vi levererar ett väldigt starkt resultat, med hög lönsamhet, säger Pontus Haraldsson, CFO på LRF Media. 2016 hade vi underliggande reavinster från magasinen som vi sålde, så i förhållande till omsättningen är det här bättre siffror. Just nu har vi den högsta vinstmarginalen sedan 2010.

Fem nya varumärken under 2017

Med god lönsamhet i ryggen fortsätter LRF Media att satsa på sin strategi att vidareutveckla kärnaffären med starka varumärken som Land, Land Lantbruk, Land Skogsbruk, ATL och Lantmannen samt att växa genom nya tjänster och förvärv. Under 2017 lanserade mediehuset i rask takt varumärkena, Grönt Väder, Jobb & Karriär och Agfo. Man etablerade sig på startupscenen genom att förvärva 40 procent av bolaget Skira och köpte dessutom upp branschforumet Ehandel.se.

– Vi har haft en hög innovationstakt, och det ska vi fortsätta att ha, säger Pontus Haraldsson, CFO på LRF Media. Det är ingen hemlighet att vi, precis som de flesta andra mediehus, ser att vi över tid tappar på vår kärnaffär. Vi möter det genom att satsa på nya varumärken och kringaffärer, det är så vi får landet att växa samtidigt som vi växer själva.

Kringaffärerna växer

En sådan kringaffär är Landlotten, där LRF Media fungerar som driftbolag med ansvar för försäljning och koncept. Lotteriet startades för två år sedan och i år levererar man för första gången ett överskott till förmånstagaren Bygdegårdarnas Riksförbund.

– Kringaffärerna utvecklas allt bättre resultatmässigt, men ännu viktigare är det att vi har en god kostnadskontroll och en stabil prenumerationsaffär, säger Pontus Haraldsson.

Användarna i fokus

Bakom LRF Medias resultat finns också ett uttalat arbetssätt där man både vågar testa och misslyckas för att hitta nya vägar framåt.

– Vi behöver se och förstå utmaningarna i våra kunders verksamheter, säger Ann Henriksson. Det är med användarna i fokus som vi lyckas när vi utvecklar nya tjänster, vilket i sin tur ger oss möjlighet att värna det som är vår kärna och vårt hjärta – den oberoende journalistiken.

Ann Henriksson
VD, LRF Media
Pontus Haraldsson
CFO