Nyheter

LRF Media investerar i startupbolaget Skira

Intresset för lantbrukets data växer. Nu positionerar sig mediehuset LRF Media som innovationsaktör och investerar i startupbolaget Skira AB, vars tjänster ska skapa transparens och ge bönderna bättre affärsmöjligheter på köp- och säljmarknaden.

Sanna SjöholmKommunikationsansvarig

– Det här är vår första satsning på digitala nyttotjänster för det gröna näringslivet, säger Ann Henriksson, vd LRF Media.

Bakom Skira står ingenjörerna Joel Glemne och Niklas Ericson, som båda har vuxit upp på och kring gårdar och sett hur böndernas förutsättningar förändrats under åren. Med en bred teknisk kunskap från tidigare arbetsgivare som Spotify, Google, CERN och Microsoft, ser de stora möjligheter när det gäller att tänka nytt och skapa innovativa tjänster för lantbruket.

– En lantbrukare i dag ska vara expert på allt från odlingsteknik till affärsstrategi och försäljningsmodeller. Skiras tjänster kommer att göra det enklare för bönderna att fatta rätt affärsbeslut, säger Joel Glemne.

I och med investeringen förvärvar LRF Media 40 procent av Skira. Mediehusets vd Ann Henriksson blir styrelseordförande, medan investment manager Pontus Haraldsson tar plats i styrelsen.

Grundarna Joel Glemne och Niklas Ericson äger 30 procent vardera och kan nu ägna sig åt att utveckla Skira på heltid.

– Vi är ingenjörer med ett brinnande intresse för teknik, men med hjärtat i lantbruket, säger Niklas Ericson, som nu blir vd i Skira. Tjänsterna bygger på att lantbrukarna tillsammans hjälper sig själva och varandra, så kallad kollaborativ intelligens för jordbruket. I den initiala tjänsten kan lantbrukare dela med sig av tidigare försäljningar, för att sedan ta del av marknadsstatistik och få bättre beslutsunderlag för lönsammare spannmålsaffärer.

Den första abonnemangstjänsten ska lanseras under 2018, och redan i dag kan en tjänst för marknadspriser testas på www.skira.se.

– Matchen står om lantbrukets data, det är en glödhet investeringsmarknad, säger LRF Medias investment manager Pontus Haraldsson. Vår förebild är sajten Farmers Business Network som är en jättekraft för amerikanska bönder när det gäller inköp och försäljning. Vi vill skapa något liknande här, helst för hela Norden. Som mediehus ser vi behoven och kan nå målgruppen – det gör oss unika på den här spelplanen.

Investeringen i Skira ligger i linje med den förvärvsstrategi som LRF Media berättade om i våras.

– Vi vill få landet att växa och för att göra det växer vi själva genom förvärv och samarbeten. Skira vill precis som vi skapa nytta på riktigt för de gröna näringarna och vi ser mycket fram emot att få in ett bolag som kombinerar insamlandet av data och digitala tjänster på det här sättet, säger LRF Medias vd Ann Henriksson.

Pontus Haraldsson
CFO

LRF Media köper Ehandel.se

– E-handel är den nya medieaffären, och har en stor betydelse för både boende och ...

Läs mer

LRF Medias tillväxt inom digitala affärer fortsätter

Bakom framgången finns flera större satsningar, som platsbanken Jobb & Karriär för de gröna näringarna ...

Läs mer

Från blödande bolag till lönsam affär – LRF Medias VD om att våga fatta beslut

När Ann Henriksson för snart två år sedan blev VD för LRF Media var det ...

Läs mer

Faktaruta