Nyheter

Joel Linderoth ny publisher för Land-familjen

LRF Media organiserar om i den redaktionella ledningsgruppen och utser Joel Linderoth till ny publisher och ansvarig utgivare för Land, Land Lantbruk och Land Skogsbruk. – Det känns väldigt spännande att få ta ett grepp om hela Land-familjen, särskilt när det gäller gränssnittet mellan innehåll och intäkter, säger Joel Linderoth, i dag digital chefredaktör för Land.se.

Sanna SjöholmKommunikationsansvarig

Joel Linderoth rekryterades till LRF Media för ett år sedan för att jobba ihop Lands print- och digitala kanaler. Som publisher och ansvarig utgivare för de tre varumärkena är uppdraget framförallt att hitta nya affärer utifrån det starka redaktionella innehållet.

– Att få jobba med alla tre varumärkena känns fantastiskt spännande. Jag känner Land bäst men är väldigt nyfiken på vad vi kan göra med Land Lantbruk och Land Skogsbruk, där finns en väldig kompetens som det ska bli kul att lära känna mer.

Det senaste året har LRF Media och Land jobbat intensivt med att hitta rätt väg framåt och gjort förändringar internt som till viss del syns externt.

– Vi börjar se resultat nu, men det finns mer att göra. Vi ska fortsätta den digitala expansionen och vi ska jobba vidare med hur vi hittar rätt i sociala kanaler, den kakan bara växer. Och så ska vi skruva vidare på Land Shopping som vi lanserade i juni, vi har stora möjligheter där, säger Joel Linderoth.

– Vi befinner oss i en jätteintressant period i medieutvecklingen, tidigare pratade man om cykler på några år, nu pratar vi kvartal och påverkan kommer från flera håll. Vi har utan tvekan ett bra redaktionellt innehåll, men vi ska bli bättre på att paketera och marknadsföra det.

Att synas och höras mer har stort fokus hos LRF Media, som i samband med justeringarna i den redaktionella ledningen också lyfter fram Lena Johansson, Land Lantbruks tidigare chefredaktör, som politisk chefredaktör.

–  Land Lantbruk och Land Skogsbruk påverkar långt utanför de gröna näringarna och har stor potential att ta plats i samhällsdebatten. Vi ska sätta en spetsig strategi för att märkas mer där, säger Joel Linderoth och fortsätter:

–  Jag känner en enorm kärleksfullhet till hela Land-familjen. Jag är född i Skåne och uppvuxen i Kalmar, och min far kom från en liten bondgård med allt vad det innebär. Det känns fantastiskt att få vara med och skapa framtiden för Land-familjen.

Joel Linderoth
Publisher Land, Land Lantbruk och Land Skogsbruk

Landlott-miljon till konst-turné och landsbygdutveckling

Lotteriet Landlotten drog i gång 2015 med syftet att överskottet skulle gå raka vägen tillbaka ...

Läs mer

Här är den – kartan över 134 företag som ska accelerera framtidens livsmedelskedja

Digitalisering och ny teknik gör att livsmedelskedjan förändras i snabb takt. LRF Medias varumärke AGFO ...

Läs mer

Sista chansen att skicka in bilder till Årets Kyrktupp!

Allt sedan 1979 har LRF Medias varumärke Land uppmanat sina läsare att skicka in bilder ...

Läs mer