Nyheter

LRF Media lanserar varumärket Agfo

Mediehuset LRF Media fokuserar på agtech och foodtech, och lanserar varumärket Agfo. – Det här skapar rätt förutsättningar för tillväxt och lönsamhet för dagens och framtidens råvaruproducenter, säger Johan Svensson, affärsutvecklingschef på LRF Media.

Sanna SjöholmChef Kommunikation

Satsningen på Agfo är bara en i raden för LRF Media. Det gröna näringslivets mediehus har under våren i rask takt lanserat inloggad premiumjournalistik, satsningar på rörligt innehåll och nischade nyhetsbrev. I juni lanserades tre sajter med inloggat läge: landlantbruk.se, landskogbruk.se och land.se samt e-handelssatsningen Land Shopping, som lyfter fram landsbygdens hantverkare. Samtidigt berättade affärsutvecklingschef Johan Svensson att LRF Media orienterar sig på startupscenen och söker samarbetspartners och förvärv inom agtech och foodtech.

Nu tar LRF Media nästa steg och bygger Agfo, en nyhetstjänst som tar helhetsgrepp kring teknikskiftet som sker inom lantbruket – agtech – och kopplar ihop det med nya sätt att möta konsumenterna – foodtech.

– Agfo tror på ett livskraftigt, innovativt och hållbart lantbruk i Sverige, och vi ser hur hela branschen utvecklas med hjälp av ny teknik och kreativa idéer. Kombinationen lantbruk och teknikinnovationer har alltid varit spännande, och ett ämne som vi på LRF Media har stor erfarenhet av att bevaka. Nu utökar vi vårt fokus ytterligare i och med Agfo, säger Lovisa Madås, ansvarig för satsningen.

På Agfo kommer du kunna följa nyheter och analyser om agtech och foodtech, entreprenörer, startups och investeringar. Du kommer att få möta entusiaster och tidiga användare av ny teknik i Sverige och i omvärlden.

– Med Agfo vill vi inspirera hela näringskedjan: från råvaruproducenter till konsument, inklusive beslutsfattare och investerare, säger Lovisa Madås.
Agfo testas i ett ultra-agilt arbetssätt, där besökarna får ta del av plattformen medan den utvecklas. Lovisa Madås fortsätter:

– Vi tror på att utveckla produkter och tjänster i nära dialog med våra användare. Därför berättar vi om Agfo innan tjänsten är på plats. Det ger oss möjlighet att testa, lära och utveckla därifrån. Och på Agfo.se bjuder vi redan nu på ett första innehåll: Den svenska agtech-kartan! Vi har skapat en översikt över 61 innovativa svenska företag som vi tror har potential att förändra lantbruket. Besök Agfo.se redan idag för att ta del av agtech-kartan.

 

Lovisa Madås
Affärsutvecklare

ATL lanserar nyhetsbrev om hållbarhet

Klimat- och hållbarhetsfrågor är avgörande frågor för de gröna näringarna. Nu växlar LRF Medias varumärke ATL, Lantbrukets affärstidning, upp hållbarhetsbevakningen och startar nyhetsbrevet ATL Hållbarhet.

Läs mer

Rekordstort intresse för AGFO transformation

Anders Engström, innehållsansvarig på AGFO, över 500 har anmält sig – vad tror du att ...

Läs mer

Influens lanserar certifiering för influencers

Vårt dotterbolag EhandelSEs varumärke Influens.se fortsätter med sitt uppdrag att ge influencer-yrket ökad legitimitet. Med ...

Läs mer

Vill du vara med och forma framtiden med oss? Två lediga tjänster just nu!

Till tjänsten som Verksamhetscontroller söker vi dig som är redo att ta nästa steg i ...

Läs mer

LRF Medias förlagschef Annika R Hermanrud: Kraven på Postnord är för låga – femdagarsutgivning hotar demokratin

Postnord vill se sänkta kvalitetskrav från regeringen, med följden att alla ska vara nöjda om ...

Läs mer